Passagiers leveren KLM nu verlies op

KLM maakt sinds de maand oktober gemiddeld op iedere passagier die de luchtvaartmaatschappij vervoert verlies. Dat gebeurt voor het eerst in vijf jaar.

Dat bevestigt een woordvoerder van KLM desgevraagd. In oktober zaten de vliegtuigen van KLM voor 73,8 procent vol. Om de vluchten winstgevend te maken zouden de vliegtuigen voller moeten zitten. Hoe veel voller kan de woordvoerder niet zeggen. De kritische beladingsgraad (de bezetting waar vanaf een luchtvaartmaatschappij winst gaat maken) is koersgevoelige informatie die eens per kwartaal wordt vrijgegeven.

Sinds 11 september, de dag van de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten, houdt KLM de beladingsgraad iedere dag in de gaten en reageert daar direct op. Hebben slechts twee of drie mensen voor een bepaalde vlucht geboekt, dan belt KLM die mensen met het vriendelijke verzoek om een eerdere of latere vlucht te nemen. Of misschien een vlucht naar een andere bestemming. De meeste passagiers hebben daar volgens de woordvoerder van KLM begrip voor en werken mee.

De beladingsgraad van de luchtvaartmaatschappij liep sinds maart dit jaar al terug. Om de vluchten weer winstgevend te maken is het nodig de kosten te verlagen, de tarieven te verhogen, of juist door middel van aanbiedingen meer passagiers de vliegtuigen in te krijgen. KLM maakt van al deze maatregelen al gebruik.

In oktober vervoerde KLM gemiddeld 18 procent minder passagiers dan in diezelfde maand het jaar daarvoor. Vooral de lucratieve businessclass-passagiers blijven weg. In veel gevallen betalen zij de vlucht voor de passagiers in de toeristenklasse.

Achtergrond: Pagina 14

    • Esther Rosenberg