Mobimeter

In NRC Handelsblad van 3 november stond een stukje over een nieuwe gedachte van onze minister van Verkeer: de `mobimeter'. Een apparaat dat aangeeft hoeveel kilometer men rijdt en de basis vormt voor een nieuwe autobelasting, die motorrijtuigbelasting en aanschafbelasting vervangt. Aantal gereden kilometers, gewicht van de auto en soort brandstof bepalen de hoogte van deze belasting.

Deze gedachte van de minister roept een paar vragen op: heeft zij zich opnieuw door nieuwe `Piepers' een ingewikkeld elektronisch systeem laten opdringen, hoe wordt het apparaat afgelezen, wat zijn de kosten van het systeem en de inning van het geld, hoe kunnen we het systeem misleiden, wat met automobilisten die zeggen dat ze helemaal niet zoveel kilometers gereden hebben, wat met buitenlanders, enz.enz.

Wat vindt de minister van de werkelijk briljante gedachte om de accijns op benzine te verhogen? Hierin zijn aantal gereden kilometers, gewicht van de auto en soort brandstof verwerkt, de accijns wordt voor haar geïnd, de inningskosten zijn vrijwel nul, fraude is onmogelijk. Accijns ligt politiek wat gevoeliger dan een belasting die je per giro betaalt, maar het komt op hetzelfde neer.

Er zijn wat grenstankproblemen, maar misschien is het toch wel interessant om te weten hoe de EU tegen dit plan aankijkt, het versterken van specifiek nationale systemen wordt niet zo erg gewaardeerd.

Maar de minister kan altijd over een paar jaar een groot gebaar maken en van het systeem afzien, omdat het onmogelijk, te duur, te frauduleus of politiek niet acceptabel is.