`Uitgevers pakken het verkeerd aan'

Bij revolutionaire ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld internet, kijken uitgevers meestal de kat uit de boom. ,,Niet slim', vindt Mathijs Suidman, werkzaam bij uitgeverij Strengholt. ,,Uitgevers zijn te behoudend. Ze moeten hun auteurs en boeken veel inventiever exploiteren. Internet kan daarbij helpen, maar ook intensieve samenwerking met andere branches.' Suidman pas dertig schreef er een boek over, De goudmijn van Gutenberg Uitgeven in een nieuw tijdperk, dat volgende week verschijnt bij uitgeverij Plataan.

Volgens de auteur heeft de uitgeversbranche op dit moment totaal de verkeerde focus. ,,Ze zijn alleen maar bezig om kosten te reduceren. Ze rekenen uit hoeveel boeken ze moeten verkopen om hun `break-evenpoint' te halen.' Niet goed. Want eigenlijk moet alle aandacht gericht zijn op de `content', de tekst en de plaatjes. ,,Wanneer je die content optimaal wil exploiteren, moet je uitgaan van een totaalbeleving. Het centrale element is dan niet het boek, maar het gevoel of de belevenis die bij het boek hoort.'

Als voorbeeld van een non-fictie thema noemt Suidman `hardlopen'. ,,Als ik een boek koop over hardlopen, dan staat daarin hoe ik moet trainen. Maar daarnaast wil ik via het internet mijn eigen trainingsschema vergelijken met dat van andere mensen. Een uitgever zou zo'n interactief element kunnen initiëren.' Punt is dat er rond een thema veel meer geld valt te verdienen dan met het boek alleen, vindt Suidman. ,,Dat heeft reisboekenuitgeverij Elmar goed begrepen. De reisboeken zijn gratis toegankelijk via internet, maar op hun site kun je meteen een reis boeken, en daar verdienen ze geld mee.'

Ook literaire boeken hebben mogelijkheden, zegt Suidman. ,,Een stapel leuke romans is nog geen complete beleving voor de consument. Er moet bijvoorbeeld nog worden gegeten en gedronken. Waarom zou een literaire uitgever niet met Gall & Gall mogen samenwerken?'

Suidman ziet geen toekomst voor de traditionele uitgeverij. ,,Auteurs zullen steeds vaker een agent inhuren om hun belangen te behartigen. Die agenten verzinnen dan zelf wie er het beste voor kan zorgen dat de producten van hun auteur goed in de markt worden gezet.'

    • Ward Wijndelts