Meer tijd nodig doorstart Sabena

Een `doorstart' met een afgeslankte nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij na het faillissement van Sabena heeft meer tijd nodig dan premier G. Verhofstadt eerder aangaf. De curatoren moesten vanochtend nog hun fiat geven. De Europese Commissie gaf vanmiddag groen licht voor een overbruggingskrediet van de overheid waarmee een belangrijk beletsel wegvalt.

Het bestuur van Sabena-dochter DAT hoopte dat nog vanavond het eerste toestel van vliegveld Zaventem kon vertrekken. Maar DAT (Delta Air Traffic) heeft diensten zoals incheck-faciliteiten nodig van het failliete Sabena. ,,Wij zijn bereid die tegen betaling te leveren'', zei curator Van Buggenhout tegen de Vlaamse televisie.

Het is onduidelijk of de op verzoek van premier Verhofdstadt bijeengebrachte Belgische investeerders een prijs voor DAT moet betalen. ,,Laten we ons eerst daarop beraden'', zegt de curator. Experts denken dat DAT al kan gaan vliegen, terwijl de nieuwe maatschappij nog wordt voorbereid.

Belgische banken en bedrijven willen samen 155 miljoen euro, 341 miljoen gulden, kapitaal op tafel leggen. Het totaal komt daarmee op 200 miljoen door bijdragen van regionale investeringsmaatschappijen. Verhofstadt heeft Fortis-topman Maurice Lippens gevraagd kapitaalverschaffers te zoeken. Mede-initiator Etienne Davigon van de Generale Maatschappij zei dat 25 tot 30 bedrijven ,,de garantie'' tot participatie geven, ofschoon sommige bedrijven nog moeten besluiten.

Fortis-topman Lippens onderstreepte in een tv-interview de noodzaak van een partner voor DAT. Virgin Express, de Belgische dochter van Virgin Atlantic van zakenman Richard Branson, is nog steeds kandidaat. Branson noemde participatie in DAT ,,een optie''.

De Europese Commissie moet volgens een woordvoerder nog een oordeel geven over de vraag of regionale overheidsparticipaties toegestaan zijn. De regels voor staatssteun staan overheidsparticipatie toe indien samen met privé-financiers in een rendabel project wordt geïnvesteerd. De door overheid en vakbonden overeengekomen afvloeïngsregeling gaat in totaal 390 miljoen euro kosten, uitgaande van ontslag voor 5.100 van de 12.000 Sabena-werknemers. Ruim 4.000 mensen werken bij dochterbedrijven, de rest zou bij een `doorstart' werk behouden. Gisteren konden vanaf vliegveld Zaventem geen vliegtuigen vertrekken door acties van boze Sabena-werknemers.