Curaçao eist dat KLM eiland aandoet

Curaçao wil dat de KLM haar beslissing terugdraait om het eiland niet langer als tussenstop te gebruiken op de dagelijkse vluchten tussen Amsterdam en Ecuador. Een delegatie uit Willemstad onder leiding van toerisme-gedeputeerde R. Chong brengt volgende week een bezoek aan het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen om de luchtvaarmaatschappij daartoe te bewegen.

De KLM vliegt vanaf juni volgend jaar via Bonaire in plaats van via Curaçao. Het wegvallen van de veertien vluchten per week heeft grote invloed op de Curaçaose economie. Niet alleen door de circa vijftig passagiers die dagelijks op het eiland uitstappen, maar vooral door het wegvallen van de verdiensten aan brandstof, landingsrechten, afhandeling, catering en crew-overnachtingen.

Volgens de regiomanager van de KLM, F. van der Laan, hanteert Bonaire aanmerkelijk lagere tarieven voor onder meer landingsrechten en brandstof dan Curaçao. Het eiland heeft de afgelopen drie jaar hard gewerkt om aan de eisen van de KLM te voldoen. De landingsbaan is verlengd en het luchthavengebouw is uitgebreid.

Curaçao wil nu het tij doen keren, maar volgens Van der Laan is de kans klein dat de directie van de KLM terugkomt op haar beslissing. ,,Het zou me verbazen als dit besluit ongedaan gemaakt zou worden. We hebben al afspraken gemaakt met Bonaire'', aldus Van der Laan. Hij zei zijn best te doen om het verlies van de Ecuador-vlucht te compenseren met een extra wekelijkse rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar Curaçao.

Bij de Caribische vestiging van de KLM vallen vijf ontslagen, zo maakte Van der Laan ook bekend. De reorganisatie was al in gang gezet voor de aanslagen in de Verenigde Staten. De administratie en automatisering van KLM voor heel Latijns-Amerika wordt gecentraliseerd in Quito (Ecuador) en Caracas (Venezuela). Curaçao was geen optie, wegens de hoge kosten van arbeid, utilities, kantoorkosten en telecommunicatie. ,,Curaçao is het duurste eiland in de regio'', aldus Van der Laan.