Hunter Douglas voelt crisis licht

Hunter Douglas, fabrikant van raambekledingsproducten zoals Luxaflex, heeft in de eerste negen maanden van dit jaar een nettowinst geboekt van 91,5 miljoen euro (202 miljoen gulden). Dat is 0,2 procent meer dan in dezelfde periode van 2000. Gezien het overal sterk afnemende consumentenvertrouwen voorziet het concern aanzienlijk lagere resultaten in het vierde kwartaal en lagere uitkomsten voor het hele jaar.

Niettemin presteerde Hunter Douglas beter dan analisten hadden voorspeld. De omzet ging in de eerste drie kwartalen omhoog met 4,3 procent naar 1,31 miljard euro. Daarvan kwam 1 procent voor rekening van de extra verkoop van producten. De rest kwam van overnames en positieve wisselkoerseffecten. Vooral de sterke dollar speelde een belange rol. Aangezien Noord-Amerika voor 54 procent verantwoordelijk is voor de omzet van Hunter Douglas.

In het derde kwartaal ging de nettowinst bij 1,2 procent meer omzet met 2 procent omlaag naar 34,4 miljoen euro. De winst steeg in Noord-Amerika, Azië en Australië. Europa en Latijns-Amerika gaven lagere uitkomsten te zien.

Over de eerste negen maanden bleef de omzetontwikkeling voor de meeste gebieden positief. Een uitzondering vormde Australië, waar 15,6 procent minder werd verkocht. Behalve volumedaling (6,7 procent) was dit het gevolg

van ongunstige wisselkoerseffecten.

Niettemin denkt Hunter Douglas goed genoeg gepositioneerd te zijn om eventuele tegenvallers goed te kunnen opvangen. Het bedrijf is naast producent van raambekledings- en bouwproducten een belangrijke onderneming in de metaalhandel van schroot en zogeheten primair aluminium. Eind vorig jaar bestond het bedrijf uit 145 ondernemingen in 80 landen, waaronder 62 fabrieken en 83 assemblagebedrijven.