Doorstart dochter van failliet Sabena

België krijgt een nieuwe luchtvaartmaatschappij met Sabena-dochter DAT. Belgische banken, andere bedrijven en regionale investeringsmaatschappijen leggen in totaal 200 miljoen euro (440 miljoen gulden) aan kapitaal op tafel.

DAT (Delta Air Traffic) maakt mogelijk al morgen een `doorstart' na het faillissement van Sabena. Premier Guy Verhofstadt heeft dat gisteren bekendgemaakt. Volgens hem gaat het om een ,,leefbare, rendabele'' luchtvaartmaatschappij met 2.000 tot 2.500 banen. Deze maatschappij zou na enige tijd op ruim zestig bestemmingen kunnen vliegen, voornamelijk Europese, en verder Afrikaanse en enkele Amerikaanse.

De aankondiging kwam juist op het moment dat de Brusselse handelsrechter het verwachte faillissement over Sabena uitsprak. De curatoren moeten de nieuwe luchtvaartmaatschappij toestemming geven gebruik te maken van enkele Sabena-diensten, waaronder in-checkbalies en bagageafhandeling. Maar minister Rik Daems (Overheidsbedrijven) zei op dit punt geen problemen te verwachten.

De financiers zijn bijeengebracht door topman Maurice Lippens van bank en verzekeraar Fortis en Etienne Davignon van het conglomeraat Generale Maatschappij.

Onder de investeerders zijn de vier belangrijkste banken Fortis, KBC, BBL (eigendom van het Nederlandse ING) en Dexia. Enkele banken hebben beperkte vorderingen op Sabena. Daarnaast doet ook energiemaatschappij Electrabel mee. Volgens Lippens, die verder geen namen bekend wilde maken, kan de lijst investeerders groeien maar niet het bedrag. Premier Verhofstadt had hem begin vorige week om zijn hulp gevraagd.

De particuliere investeerders leggen 155 miljoen euro op tafel, de rest komt van Vlaamse, Waalse en Brusselse regionale investeringsmaatschappijen. Met Virgin Express, de Belgische dochter van Richard Branson's Virgin Atlantic, wordt nog altijd gepraat over eventuele samenwerking. De regering wil het noodkrediet van 125 miljoen euro dat voor Sabena was gereserveerd naar DAT sluizen, maar hiervoor is toestemming van de Europese Commissie nodig.

Premier Verhofstadt zei gisteren dat na decennia een eind is gekomen aan de tijd dat ,,de politiek een luchtvaartmaatschappij bestuurde''. Hij noemde kritiek op de politiek wegens mismanagement bij Sabena ,,gerechtvaardigd'', maar de in 1999 aangetreden premier wees hierbij naar zijn voorgangers.

De regering bereikte gisteren overeenstemming met de vakbonden over een afvloeiingsregeling voor minimaal zesduizend Sabena-werknemers die hun baan verliezen. Verhofstadt noemde het gebrek aan informatie van de Sabena-directie aan het personeel over de jongste gebeurtenissen ,,schandalig''.