Jaguar X Type 3.0 V6 Sport

Eigenlijk kan ik wat betreft deze aflevering van Testrit volstaan met één zin, maar dan valt er een gat in de Achterpagina, misschien wel de grootste angst die krantenmakers kan teisteren. Dus dapper voorwaarts om de benodigde 4200 tekens te produceren. Zoals al eerder kan ik het niet nalaten te citeren uit het overvloedig bijgeleverde foldermateriaal: met partner, vrienden of met het gezin op zondag even lekker ontspannen. Vijf, zes dagen in de week een ultra-actief leven; lange dagen, soms korte nachten. Op zaterdag sporten, shoppen, klussen. Je omringen met al het mooie dat het leven te bieden heeft. Trots naar je geparkeerde auto kijken. Enzovoort, enzovoort.

Deze auto moet het opnemen tegen concurrenten in de hogere middenklasse. Tot welke klasse behoort u eigenlijk? Is uw nederige afkomst wel bij iedereen bekend? Hebt u nog steeds het idee dat u leeft in een klasseloze maatschappij waarin iedereen gelijke kansen heeft? Dan zult u zich deze auto waarschijnlijk niet kunnen aanschaffen.

Om de wagen cirkelend, hem hier en daar aaiend of zachtjes een schopje gevend, raak ik enigszins in verwarring: het is een cocktail van allerlei modellen en stijlelementen uit verleden en heden, maar met als voornaamste donor opa Jaguar XJ. De koplampen zijn vrijwel identiek aan de luchtinlaten van de De Havilland Comet, het allereerste straalpassagiersvliegtuig ter wereld en tegelijkertijd de allerlaatste Britse industriële prestatie van formaat.

Het spoilertje op de kofferklep mag eraf, evenals de plastic kraag met parkeersensoren. Verder helemaal goed, de buitenkant. In een lichte kleur oogt hij kleiner dan hij in werkelijkheid is, dus wilt u daar rekening mee houden. Zwart – antraciet in de kleurenstaal – lijkt me naast British Racing Green de meest geschikte kleur voor deze Baby Jaguar. Binnen is er geurend leer en luxe plastic. Prima stoelen, de kleur Cranberry is mijn favoriet. In een bouwmarktkleur gelakt houtfineer, ronde en scherpe lijnen à la de laatste versie van de Ford Mondeo, die als donor zijn zaadje heeft bijgedragen. Fraaie en op de Jeager-instrumentklokken van weleer gelijkende meters; het in de vorm van een hoefijzer gebogen middenpaneel zit barstensvol met nuttige en vooral onnuttige hebbedingetjes. De verveling bestrijden in de file is blijkbaar ook al een taak van de autofabrikant geworden.

De zit achterin is krap, hopelijk krijgt u geen ruzie hierover met uw partner of gezin, want die ene dag in de week waarin u tijd voor ze heeft, is quality time en moet zonder ontluisterende conflicten worden doorgebracht. Forse raamstijlen en een hoog opgetrokken taille maken het gezellig binnen. Al met al, het cosy interieur is bijna helemaal goed.

Het logo is opnieuw gerestyled en heeft een hoog Walt Disney-gehalte gekregen, de springende chromen jaguar op de motorkap is uit veiligheidsoverwegingen vervangen door een platliggend, brullend monster. Zodat door zijwind geplaagde rollators en trio-kinderwagens niet aan uw bezit blijven hangen.

Elke X is voorzien van standaard vierwielaandrijving en dat moet uitgeprobeerd worden. Op naar het autostrand van Oostvoorne, in de rokende oksel van de Europoort. Hier kun je met je auto tot aan de vloedlijn rijden, hem daar laten staan en vervolgens gaan zwemmen, vliegeren, je hond uitlaten of je bezatten achter een windscherm van een al behoorlijk op leeftijd rakende strandtent. Op deze winderige dag een prima plek om de wegligging te controleren. En wat ik ook doe en probeer, de X wil maar niet slippen. En vastzitten trouwens ook niet. Op de terugweg begint het te stortregenen en daardoor spoelt al het zand en zout weer van de auto, er zit een systeem in de loop der dingen.

Het geluid van de zescilinder is prachtig, wegligging en stuurgedrag maken hem tot de best sturende Jaguar van dit moment. Om hem in de klasse van BMW3, Audi4 en Mercedes C te plaatsen lijkt me gerechtvaardigd. Maar met slechts twaalf verkooppunten wordt het vast geen massa-artikel. Klein maar fijn lijkt me een geschikt motto voor deze auto die meer past in het gezelschap van de nog steeds onderschatte Lexus 300, de Saab 9.5 of de Volvo S80. Allemaal net zulke karaktervol vormgegeven auto's.

Het is een auto, evenals de XJ, voor de rechterkant van de weg. Beschaafd voortrollen met de handgemaakte schoen lichtjes op het gaspedaal, minzaam het voorbijrazende verkeer opnemend, luisterend naar de BBC, het rolgordijn voor de achterruit naar beneden. Een wagen die het er daaropvolgende model, de retrokampioen S, enigszins overbodig maakt.

En dan nu de zin waarop U waarschijnlijk al een tijdje gewacht hebt: dit is een voortreffelijke auto.