Heiner na onenigheid van boord gestuurd

Zeezeiler Roy Heiner is ontslagen als schipper van de Zweedse Assa Abloy in de Volvo Ocean Race. Dat is zaterdagochtend bekendgemaakt in Kaapstad, waar hij vorige week als vijfde finishte in de eerste etappe.

Als reden voor het ontslag voerde het management van het project aan dat ,,Heiners stijl van leidinggeven niet de juiste was voor het team om tot de beste prestaties te komen''. De beslissing kwam als een verrassing, ook voor Heiner zelf. ,,Als schipper is het je taak alle opties te bekijken en ontslag van de schipper is er één van. In die zin houd je er rekening mee. Maar dit is wel heel snel.''

Oorzaak voor het ontslag van Heiner is onenigheid binnen het team. Tijdens de debriefing na aankomst in Kaapstad kwam naar voren dat een aantal bemanningsleden niet genoeg respect voor Heiner heeft. Zij zouden dit direct na aankomst aan het management hebben meegedeeld. De verbazing van Heiner komt voort uit het feit dat de wrijving in het team geen nieuw probleem was. ,,We hebben in de zomer veel problemen gehad om de mensen bij elkaar te brengen. De oude garde botste met de nieuwe. Toen hebben we een teamfilosofie opgesteld en van daaruit gehandeld. Dat heeft geen ondersteuning van het management. Dat is de sport kennelijk. Voor je het weet, sta je ernaast.''

Het besluit Heiner af te zetten is genomen door het management van het project, bevestigt Heiner. ,,De sponsor hoorde het ook pas achteraf.'' De foute navigatiebeslissing tijdens de eerste etappe ter hoogte van het Braziliaanse eiland Trinidade, die de Assa Abloy een podiumplaats kostte, was niet de directe aanleiding voor het ontslag van Heiner, benadrukte projectleider Richard Brisius. ,,Ook als we tweede waren geworden, hadden we deze beslissing genomen.''

Navigator en co-schipper Mark Rudiger had de schuld op zich genomen voor de verkeerde keuze van een oostelijke route. Rudiger was het niet eens eens met de beslissing Heiner weg te sturen. ,,Ik weet hoeveel offers Heiner voor het project heeft gebracht. Deze beslissing is niet de mijne.''

Heiner ziet geen parallel met de Whitbread Race in 1997. Toen verving hij na twee etappes Hans Bouscholte op de Nederlandse boot BrunelSunergy. ,,Vier jaar terug hebben de toenmalige sponsors in Kaapstad kansen gegeven. Toen dat niet werkte, ben ik gekomen. Nu heb ik geen kans gekregen'', meende Heiner.

Afgelopen zomer vroeg Heiner zich in een interview met deze krant af, of hij niet te zachtaardig was voor topsport. ,,Nice guys don't win. Misschien moet ik wel harder zijn'', zei hij toen. Drie maanden later erkent hij destijds te zijn ,,afgezeken'' op het vraaggesprek. ,,Men vond dat ik me van tevoren liep in te dekken. Dat was niet het geval. Het had te maken met de problemen binnen het team. Daarin zitten een paar grote ego's, dat geeft niet, maar je moet ze wel op één lijn krijgen. Het jammerlijke is dat het team uiteindelijk de verliezer is. Ik ben zwaar teleurgesteld. De komende week blijf ik in Zuid-Afrika, de Afrikaan uithangen. Een beetje onder een boom zitten en voor me uitstaren.''

Als voorlopige opvolger van Heiner is de Engelsman Neal McDonald aangesteld die een maand voor de start aan de bemanning werd toegevoegd. Onduidelijk is nog of McDonald, wiens vrouw als schipper de enige vrouwenboot, Amers Sport Too, aanvoert de komende acht etappes als schipper zal volmaken. Ook is nog niet bekend wie Heiners plek inneemt.