Bean gaat commercieel

Mr. Bean verkeert tegenwoordig in wonderlijk gezelschap. Niet langer wordt de onbedaarlijke zeven-sloten-tegelijk-slapstick van Rowan Atkinson uitgezonden door de VPRO, maar door Yorin. Zo is woensdag weer de aflevering te zien waarin Bean op ongeëvenaarde wijze zijn autootje tussen twee bolides parkeert – een schouwspel dat al vaak is herhaald, maar zijn glans nimmer verliest.

De VPRO komt de eer toe Mr. Bean voor Nederland te hebben ontdekt, en steeds werd de licentieperiode verlengd met het oog op herhalingen. Maar de laatste keer is dat niet meer gelukt, aldus de afdeling aankoop: ,,Wij konden ditmaal niet op tegen het bod van de commerciëlen. Zij waren bereid zó veel te betalen dat wij daar niet eens in de buurt kwamen. En we hebben de serie ook al zo vaak herhaald dat we het onzin vonden om daar opeens belachelijk veel meer geld voor te betalen.'' Zo kon Yorin de buit dus binnenhalen.

Toch lijkt voor de VPRO niet alle hoop verloren. Want wellicht gaat het met Mr. Bean net als met Fawlty Towers. Jaar in jaar uit wist de KRO het recht op herhalingen te verlengen, tot de SBS-organisatie er een jaar of twee jaar geleden onverhoeds tussenkwam. Opeens was de onvergelijkelijke John Cleese op Net5 te zien. Maar nu heeft de KRO de serie weer terug; zie de woensdagavond op Nederland 2, een uurtje eerder dan Mr. Bean.

Intussen wordt de concurrentie tussen de zenders steeds feller, ook als het om de aankopen gaat. Herenafspraken gelden niet meer; wie als eerste een serie uitzendt, heeft allang niet meer het automatische recht op de herhalingen. Zo zendt de VARA tot dusver de nieuwe afleveringen van Mad about you uit, terwijl Yorin de herhalingen heeft. En zo herhaalt SBS oude afleveringen van Frasier, terwijl de VARA de nieuwe heeft. De oude voorraad van America's funniest homevideos draait zelfs bij SBS en tegelijkertijd bij de TROS, onder dezelfde titel èn in De leukste thuis. Voor zover een omroep ooit kon worden herkend aan zijn buitenlandse series, is dat nu nauwelijks meer mogelijk.

,,Dat gentlemen's agreement om niet te komen aan elkaars lopende series, die tijd is over, gewoon omdat er niet genoeg product is voor de commerciële partijen'', beaamt Frank Mulder, directeur aan- en verkoop van de NOS, deze week in het omroepvakblad Broadcast. ,,Je ziet dezelfde dingen vaker ook bij anderen langskomen. Dat was vroeger heel vervelend, maar met het huidige aanbod geloof ik niet dat het nog zo is.''

Mr. Bean, woensdag, Yorin, 21.35-22.10u.