Heksen en horoscopen

Op dit moment zijn er zo'n tien programma's over heksen en andere mystieke wezens op tv. Daarnaast komt de eerste film naar de Harry Potter-boeken van J.K. Rowlings over 3 weken uit. Tijd dus voor een tijdschrift over heksen, dacht uitgever Samona (voorheen VNU). Geen slecht idee, want als er ooit geld met hekserij te verdienen was, dan is het nu. Alleen: waarom komt Samona met W.I.T.C.H?

Het probleem met W.I.T.C.H, is dat het blad op twee gedachten hinkt. Enerzijds is het een als stripboek vormgegeven verhaal van zestig pagina's over de heksen Will, Irma, Taranee, Cornelia en Hay-Lin. Deze vijf vriendinnen komen er achter dat zij uitverkoren zijn om het rijk Kadandahar, waar tijd en ruimte niet bestaan, te verdedigen tegen het Kwaad: enkele monsters die naar de aarde zijn gekomen om de Witches te vernietigen, daarbij geholpen door een zesde vriendin. De door Disney Studio's gemaakte strip is volgens de uitgever in landen als Italië, Duitsland en Scandinavië een groot succes.

Anderzijds is W.I.T.C.H. een typisch meidenblad: een quiz, een horoscoop, wat dieren, vier pagina's met portretten van soapsterren (de zogenoemde betoverende boys), een bladzijde Potter-nieuws, een verhaaltje over Britney Spears en wat uitspraken van jonge filmsterren, die ,,soms net gewone meiden blijken te zijn''.

Door die twee invalshoeken is niet geheel duidelijk voor wie dit blad is bedoeld. De uitgever wil ,,meiden van 13 tot 16 jaar!'' aantrekken, maar kunnen zíj de soapsterren en trivia over actrices elders niet uitgebreider vinden, als ze deze informatie al niet ontgroeid zijn?

De strip daarentegen is leuk, maar niet bijzonder goed getekend. Hij had ook in de Donald Duck kunnen staan. Bovendien is het verhaal niet spannend genoeg. Voor wie het gevecht tussen Harry Potter en Jeweetwel in Harry Potter en de Vuurbeker voor de geest kan halen, is het eerste gevecht tussen deze meisjes en hun tegenstander te mager en doet het zeker niet verlangen naar de volgende episode. De manier waarop de meisjes te horen krijgen dat zij de uitverkorenen zijn, is aardig, maar haalt het niet bij de tv-serie Sabrina, de tienerheks.

Jammer is ook dat het tijdschrift weinig Nederlandse informatie bevat, op de portretten van soapster Johnny de Mol en acteur Daan Schuurman na. Want lopen er in Nederland geen heksen rond die tips over liefdesdrankjes, maanstanden en spreuken kunnen geven? Mocht dit eerste nummer bij de doelgroep aanslaan, dan zouden ze in het tweede nummer van W.I.T.C.H. ook dáár misschien iets over kunnen schrijven.

W.I.T.C.H (prijs 7,95 gulden)