BSkyB kan zich een tegenvaller veroorloven

BSkyB ziet er alarmerend gezond uit. Als het huidige groeitempo wordt volgehouden, zal het aantal abonnees in 2003 geheel volgens planning de 7 miljoen bereiken. Recente prijsverhogingen moeten ervoor zorgen dat de gemiddelde omzet per kijker in 2005 400 pond sterling zal bedragen, tegen 317 pond nu. Zelfs een onzekere sector als interactieve televisie vertoont na een reorganisatie een stijgende trend. De concurrenten kijken jaloers toe.

Hoe doen ze het toch? Het favoriete antwoord luidt: door hun overheersende marktpositie. Het Office of Fair Trading (OFT), een van de Britse concurrentietoezichthouders, heeft diverse onderzoeken ingesteld naar de rol van BSkyB als grossier op het gebied van de inhoud. Eén onderzoek betreft een deal op grond waarvan kabelmaatschappij NTL een paar van de belangrijkste kanalen van BSkyB mag doorgeven.

Het tweede stokpaardje van het OFT is een grondig onderzoek naar Sky's rol als grossier. Dat onderzoek duurt nu al bijna twee jaar en het kan nog weken duren voor het wordt afgesloten.

BSkyB's recente prestaties kunnen niet eenvoudigweg verklaard worden als het gevolg van sinistere anti-concurrentie praktijken. Sky's succes in 2001 is in de eerste plaats te danken aan het feit dat het concern de inzinking van de advertentiemarkt beter heeft doorstaan dan zijn branchegenoten en in de tweede plaats aan een goed abonneebeheer.

Wat de advertenties aangaat heeft Sky gewoon geluk gehad: de omzet is dit jaar tot nu toe slechts 5 procent gedaald. Daarnaast is Sky erin geslaagd bijna al zijn analoge abonnees op digitale televisie te laten overstappen, met alle extra omzetmogelijkheden van dien. Monopolisten neigen ertoe lui en dik te zijn, maar Sky niet. Dat maakt het concern tot een serieuze concurrent, wat de autoriteiten ook zullen zeggen over zijn macht als grossier.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld