Washington zet samen met Londen mediaoffensief in

De Amerikaanse en Britse regeringen beginnen een gezamenlijk media-offensief. Daarmee willen ze voorkomen dat ze de slag om de publieke opinie in hun `oorlog tegen het terrorisme' verliezen, wat met name in de moslimwereld zou kunnen gebeuren.

Zij hebben daartoe in Islamabad, Londen en Washington centra voor `nieuwsmanagement' opgezet. Die moeten 24 uur per dag gecoördineerd en snel `Talibaan-propaganda' weerleggen en eigen `goed nieuws' brengen. Washington ligt zeven tijdzones achter op Pakistan, waardoor het Talibaan-verslag van de nachtelijke bombardementen, waarin het aantal burgerslachtoffers wordt benadrukt, urenlang het wereldnieuws domineert, onder meer via het Arabische tv-station Al-Jazira. Het Brits-Amerikaanse kantoor in Islamabad moet die ,,voorsprong in de propaganda-oorlog'' kleiner maken. Beide regeringen willen zo ook beter uitdragen dat ze geen oorlog voeren tegen de islam, maar tegen terrorisme. ,,In een wereldwijde, 24-uurs-nieuwscyclus is coördinatie van het grootste belang'', aldus een woordvoerder van de Britse premier Blair deze week.

De mediacampagne is vorig weekend opgezet tijdens een bezoek van Alastair Campbell, communicatiestrateeg van de Britse premier Blair, aan zijn evenknie in het Witte Huis, Karen Hughes. Campbell zette ook het mediabeleid van de NAVO opnieuw op toen de publieke opinie wankelde tijdens de oorlog in Kosovo wegens grote aantallen burgerslachtoffers.

In het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa begint de steun voor de campagne in Afghanistan af te nemen, blijkt uit peilingen. In de VS geniet de regering-Bush volgens opiniepeilingen nog steeds de steun van de overgrote meerderheid van de bevolking.

Washington ontkent dat de opgevoerde publiciteitsinspanning voortkomt uit angst de strijd om de publieke opinie te verliezen. Niettemin legde minister van Defensie Rumsfeld gisteren een verklaring af waarin hij met nadruk reageerde op kritische vragen over het geringe succes van de operaties in Afghanistan. [Vervolg MEDIAOFFENSIEF: pagina 7]

MEDIAOFFENSIEF

'Objectief nieuws'

[Vervolg van pagina 1] Rumsfeld vergeleek de campagne met de jarenlange bombardementen in de jaren '40 van de vorige eeuw voordat Hitler-Duitsland en zijn bondgenoot Japan zich gewonnen gaven. Volgens Rumsfeld is de rook van het op 11 september door terreur-aanvallen verwoeste World Trade Center in New York nog niet eens opgetrokken. ,,Ik twijfel er niet aan dat het Amerikaanse volk weet dat het langer gaat duren dan 24 dagen om dit buitengewoon netelige probleem op te lossen.''

De Amerikaanse en Britse regering voelen zich onder meer op het verkeerde been gezet door video's en brieven van Osama bin Laden die hun weg blijven vinden uit Afghanistan en op cruciale momenten worden verspreid via Al-Jazira.

De drie nieuwscentra houden elke dag drie conference calls om hun berichten af te stemmen op de belangrijkste nieuwsmomenten in verschillende tijdzones. De timing van officieel nieuws uit Washington houdt rekening met het late tv-nieuws en kranten-deadlines in de regio rond Afghanistan en het Midden-Oosten.

Ari Fleischer, woordvoerder van president Bush, onderstreepte gisteren dat de opgevoerde verkoop-activiteiten nodig zijn, omdat de claims van het Talibaan-regime niet onweersproken kunnen blijven. ,,Wij hebben te maken met een regime dat heeft gelogen, niet alleen tegen zijn eigen volk. Zij hebben valselijk gezegd dat zij een helikopter hebben neergehaald, zij hebben ten onrechte beweerd dat zij vliegtuigen hebben neergeschoten en grotelijks het aantal burgerdoden overdreven. De mensen aan de andere kant van de aardbol worden wakker met de Talibaanversie van het nieuws voordat zij meer afgewogen feiten te horen krijgen.''

De VS hebben tevens vliegtuigen boven Afghanistan in de lucht die tegenpropaganda uitzenden. De door de regering betaalde Voice of America heeft het aantal uren radio-uitzending in diverse binnen Afghanistan en Iran gesproken talen sterk uitgebreid - met `objectief' nieuws en opinies die openlijk van de Amerikaanse regering zijn.

HOOFDARTIKEL: pagina 7