Nieuwe winkels AH lopen matig

De verkopen bij Primarkt-supermarkten die de laatste vier maanden zijn omgebouwd tot winkels van Albert Heijn, zijn gedaald met 10 tot 20 procent. Belangrijkste oorzaak van de tegenvallende omzet is de prijsperceptie van klanten over Albert Heijn.

Dat blijkt uit een rondgang langs enkele voormalige vestigingen van Primarkt. Gemiddeld betalen oude klanten van Primarkt bij Albert Heijn 3 à 5 procent meer, hoewel AH het assortiment van het goedkope huismerk Euroshopper sterk heeft uitgebreid.

Bedrijfsleider Bart Soetens, wiens Albert Heijn in Breda drie weken geleden werd geopend: ,,Het indexcijfer voor de omzet in oktober is 110/115, maar ik zit op 90. Als je een goede vergelijking wilt maken met Primarkt, is mijn omzet een kleine 20 procent lager.''

Sommige bedrijfsleiders die zeggen meer te verkopen, vergelijken hun omzet met die van de laatste dagen van hun oude Primarkt. Toen vertoonden de winkelschappen grote gaten, omdat de aanvoer van veel artikelen voortijdig was stopgezet.

Vijf jaar geleden nam Albert Heijn de 24 supermarkten van Primarkt over, met voornamelijk vestigingen in Brabant. Dit voorjaar besloot AH de winkelformule op te heffen en een deel van de winkels te sluiten of te verkopen, omdat deze filialen niet gunstig lagen. Uiteindelijk werden zestien Primarkten omgebouwd tot Albert Heijn. Over drie weken wordt de laatste winkel omgebouwd tot Albert Heijn.

Een woordvoerster van Albert Heijn erkent de teruggang van de omzetten, maar vertrouwt erop dat dit tijdelijk is: ,,Klanten moeten even wennen aan de voor hen nieuwe formule. Dat kan niet in een paar weken. Dat duurt meestal een aantal maanden.''

Ook supermarktbedrijf Laurus kreeg afgelopen zomer te maken met tegenvallende verkopen na ombouw van voordelige supermarktformules zoals Groenwoudt en Edah naar de prijziger Konmar. Artikelen bij Konmar waren aanvankelijk ongeveer 5 procent duurder dan de voormalige supermarkten, iets dat later voor een deel werd bijgesteld.