Geslaagde Barbier uit Bulgarije

Rossini's Il barbiere di Siviglia, in de enscènering van Dario Fo de leukste en overrompelendste voorstelling van de Nederlandse Opera sinds mensenheugenis, maakt sinds gisteravond een tournee door ons land in een productie van de Bulgaarse Staatsopera van Plovdiv. Dat is heel leuk voor het publiek van de 31 voorstellingen. Maar wie deze keer die spirituele en inventieve Barbier niet leuk vindt, is de Nederlandse Opera.

Dario Fo, inmiddels ook nog gelauwerd met de Nobelprijs, gunde de internationaal ook zo succesvolle enscènering uit 1987 óók aan de Amsterdamse operaproducent Euro Stage, die de Bulgaarse Staatsopera aan een topvoorstelling wilde helpen.

De Nederlandse Opera, die de Barbier misschien zelf nog eens wil herhalen, vindt echter dat het alle rechten daarop bezit. Dus bleven decors, kostuums, requisieten en het regieboek in Amsterdam. In Plovdiv werd de voorstelling met veel moeite en kosten van de grond af aan opnieuw opgebouwd aan de hand van een videoband.

Arturo Corso, de assistent van Dario Fo, slaagde daar wonderwel in, want toneelbeeld en scènische uitvoering van deze Barbier zijn nauwelijks te onderscheiden van het origineel.

Af en toe was het bij de Nederlandse Opera misschien iets briljanter, maar hier epateren nieuwe vondstjes. Er zijn veel figuranten, de mimespelers zijn zeer op dreef, in geen enkele andere opera zijn zóveel radslagen te zien en de zingende ezel steelt nog altijd de show.

Muzikaal en vocaal staat deze Bulgaarse productie met een wisselende zangers- en dirigentencast wel een treetje lager dan wat in Amsterdam werd vertoond, maar daartegen is de voorstelling ruimschoots bestand. Wie Fo's Barbier nog nooit zag, heeft hier zijn kans op een onvergetelijke avond. En wie er al eerder bij was, haalt dierbare herinneringen op.

Voorstelling: Il barbiere di Siviglia van G. Rossini door Staatsopera Plovdiv. Enscènering: Dario Fo. Gezien: 1/11 Zaantheater Zaanstad. Tournee: t/m 15/12.