Ex: `Museumjaarkaart is een kostenpost'

,,Musea moeten zich direct tot hun eigen klanten gaan richten. Een anonieme stichting die kortingen uitdeelt is niet meer van deze tijd.'' Sjarel Ex, directeur van het Centraal Museum in Utrecht, is stellig in zijn oordeel over de Museumjaarkaart. Het Centraal Museum experimenteert sinds begin deze maand met een nieuwe tariefstructuur, waarbij kaarthouders niet meer gratis binnenkomen, maar de helft van de toegangsprijs betalen. Dat gold al sinds 1999 landelijk voor de mensen die hun kaart via de Rabobank of de Nederlandse Spoorwegen kregen. In het Centraal Museum geldt het nu ook voor de 140.000 `gewone' kaarthouders, zo'n 16 procent van het totale bezoekersaantal.

De procedure waarbij een museum jaarlijks het aantal bezoekende kaarthouders aan de Stichting Museumjaarkaart meldt en daar dan een vergoeding voor krijgt, is volgens Ex te omslachtig en te kostbaar. ,,Door tussenkomst van de Stichting stijgt onze toegangsprijs met 45 tot 50 procent, en dat geld komt ons product niet ten goede. We willen weer baas in eigen kassa worden. Voor de kansarmen waar de museumkaart ooit voor bedoeld was, bestaan nu andere mogelijkheden: de stadspas, het CJP. Kinderen tot 12 jaar vallen buiten de boot. Daarom laten wij die nu gratis binnen. En we hebben de toeslagen op speciale tentoonstellingen afgeschaft. Zo bedienen we kaarthouders niet meer netto, maar bruto.'' De nieuwe tariefstructuur gaat op 1 januari 2002 definitief in.