KPN stopt als hoofdsponsor van eredivisie

KPN stopt aan het einde van dit seizoen als hoofdsponsor van de eredivisie en de Nederlandse voetbalbond KNVB. Het gaat om ongeveer tien miljoen gulden per jaar.

Het telecombedrijf vindt dat zijn investeringen te weinig publiciteit opleveren. KPN verwijt de Eredivisie NV, de belangenorganisatie van de hoogste afdeling in het betaalde voetbal, dat het de gemaakte afspraken niet is nagekomen. KPN had een internetsite voor clubs www.kpn-eredivisie.nl willen lanceren, maar kreeg niet het exclusieve recht voor het gebruik van voetbalbeelden op internet. Deze zijn nog steeds in het bezit van de clubs.

,,De Eredivisie NV verkocht wel rechten aan Canal+,'' aldus een woordvoerder, waarmee hij doelt op de pay-per-view-rechten. Het stoorde KPN ook dat bij het begin van het nieuwe seizoen een logo werd geïntroduceerd met alleen de naam eredivisie in plaats van KPN Eredivisie.

KPN was tien jaar sponsor van het beroepsvoetbal in Nederland. De zorgwekkende financiële situatie van het bedrijf heeft ook een rol gespeeld bij de overweging om de volgend jaar aflopende contracten niet meer te verlengen. KPN staat voor vijftig miljard gulden in de rode cijfers en is gedwongen 4.800 werknemers ontslaan. ,,We houden momenteel elke overeenkomst tegen het licht'', aldus de woordvoerder. ,,En we vragen ons af of ze nog lonend zijn voor onze activiteiten.''

De KNVB heeft op basis van een à twee miljoen gulden per jaar ook een overeenkomst met KPN. Hier gaat het om branche-exclusiviteit, zoals reclameborden en alle evenementen die de voetbalbond organiseert. Het telecommunicatiebedrijf had bovendien een voorkeursrecht bij het afnemen van toegangsbewijzen voor wedstrijden van het Nederlands elftal.

De voetbalbond zegt bij monde van woordvoerder R. de Leede begrip te kunnen opbrengen voor het besluit van KPN. ,,Gelet op de situatie waarin het bedrijf verkeert is dit niet vreemd'', aldus De Leede. ,,Ons rest nog voldoende tijd om een andere sponsor te vinden.'' Een woordvoerder van de Eredivisie NV was vanmorgen niet bereikbaar voor commentaar.

KPN gaat overigens wel door met internetactiviteiten met betrekking tot voetbal, onder meer voor ondermeer Ajax, Feyenoord, PSV, VI-planet en het televisieprogramma Voetbal Inside. Langlopende contracten met stadions en overeenkomsten betreffende bordreclame worden niet verbroken.