Intrigerend cabaret over de jaren '70

Hij is een veertiger en zij is ergens in de twintig. Rik Hoogendoorn werd gevormd in de jaren zeventig en Femke Mostert werd erin geboren. En samen hebben ze De jaren zeventig gemaakt, waarin ze piepkleine cabareteske scènetjes spelen die bij elkaar een intrigerend verhaaltje vertellen.

Hij is een protestzanger uit de jaren zeventig en zij zijn dochter die nooit geweten heeft wie haar moeder was. Op een dag lag ze in een doos voor zijn deur, heeft hij haar altijd verteld. Maar de zanger is ook een junk die op een dag doodgaat, en dan zet de dochter haar zoektocht voort via het tv-programma Zoekgeraakt.

Naast die twee hoofdrollen spelen Rik Hoogendoorn en Femke Mostert ook alle andere figuren die in de intrige opduiken. Zonder zich te verkleden, en niet eens altijd door een andere stem op te zetten – ze zijn gewoon even, van de ene zin op de andere, iemand anders. Zo hebben Hoogendoorn en Mostert hun script ook geschreven: als een ingenieus vlechtwerkje waarin niet alle scènetjes even scherp zijn uitgevallen, maar alles wel in alles past.

De jaren zeventig is zodoende volgens hetzelfde procédé ontworpen als de voorstellingen van het duo Echte Mannen, waarvan Hoogendoorn deel uitmaakt. Maar nu hij samenwerkt met een veel jongere tegenspeelster, die net als hij van de Kleinkunstacademie komt, heeft hij er ook nog een generatieconflict bij. ,,Wij stonden óók ergens voor, hoor!' snauwt hij haar toe, als zij de veertigers van nu verwijt dat ze destijds alleen maar uit waren op hun eigen welbevinden. Waarvoor dan? ,,Nou, dat maakte niet eens zo veel uit,' zegt hij. ,,Als er wat was, dan stònden wij daarvoor.' Idealen misschien? Ja, knikt hij: ,,Idealen gaven je vleugels.' Maar dan zegt zij hoe gevaarlijk idealen kunnen zijn: ,,Idealisten vliegen wolkenkrabbers in.'

Voorstelling: De jaren zeventig, door Rik Hoogendoorn en Femke Mostert. Regie: Rob Bloemkolk. Gezien: 30/10 in Klein Bellevue, Amsterdam. Tournee t/m 8/2. Inl. (020) 6718298, www.finkers.nl

    • Henk van Gelder