Geschiedenis van religie is gedrenkt in bloed 3

Het Kamerlid Farah Karimi omschreef tijdens een GroenLinks-bijeenkomst het bombarderen van Afghanistan als ,,geweld om erger te voorkomen'' en sprong Paul Rosenmöller bij door een kritische vraag aan hem als ,,onterecht'' te kwalificeren (NRC Handelsblad, 11 oktober). Maar dat is, met alle respect, de mythe die geweld steeds moet rechtvaardigen. Ook Bin Laden vindt geweld nodig om erger te voorkomen. Bij de atoombom op Hiroshima deed dat argument ook opgeld. De geschiedenis is een aaneenschakeling van kiezen voor geweld met dat motief.

Ooit begonnen met speren, bedreigen we elkaar nu met massavernietiging en nog steeds denken we te moeten antwoorden met `heviger geweld'. Wat tussen Sharon en de Palestijnen gebeurt, is in wezen `in het klein' wat we nu doen jegens de islamstaat Afghanistan. Geweld om erger te voorkomen? Dat dacht Clinton ook, toen hij in 1998 eigenmachtig 75 kruisraketten afvuurde op Soedan en Afghanistan. We hebben mede daardoor nu een veel groter drama. Bommen verharden en zaaien nieuw zaad voor terreur. We onderkennen te weinig de dynamiek van geweld, ook in onszelf.

We hebben een andere benadering nodig. Aristoteles wist het al: ,,Armoede is de vader van revolutie en misdaad.'' De elfde september heeft mede die wrok over vernedering als oorzaak. Er sterven nu jaarlijks twee miljoen kinderen in de tropen aan malaria, omdat de paar gulden voor een muggennet ontbreekt. En wij besteden miljarden aan bewapening. Politici zouden eindelijk eens moeten vertellen hoe die geweldscultuur kan worden omgebogen en met welke `wapens' een vredescultuur dichterbij kan worden gebracht.

Van de GroenLinks-fractie zou verwacht mogen worden dat ze in een crisis als nu een echt perspectief probeert te bieden in plaats van weer in de valkuil van de geweldsmythe te trappen en in wezen de doodlopende weg van vergelding te bewandelen `om erger te voorkomen'.