De beste radiozender

Zendercoördinator van Radio 2 Kees Toering is er zeer tevreden mee. Op 17 oktober werd hij op het omroepcongres in Hilversum door omroepmedewerkers uitgeroepen tot `Radioman van het jaar'. Verder kreeg Radio 2 van het organiserende Broadcast Magazine nog drie Marconi Awards (een beeldje in de vorm van een microfoon) voor beste radiozender, beste programmamaker Sjors Fröhlich en het beste amusementsprogramma Cappuccino.

Toering: ,,Ik ben natuurlijk de eerste om het te relativeren en ik had natuurlijk liever gezien dat het een brede publieksprijs was geweest maar als honderd omroepmensen je als beste zender kiezen, is dat toch een aardige eer. Het is overigens al de vierde keer dat we als beste zender zijn gekozen.''

De zendercoördinator verweert zich fel als hem wordt voorgehouden dat het gesproken woord in programma's als Smaakmakers en Weekendcafé op zaterdag en zondag een nogal hoog babbelgehalte hebben. ,,Luistert u wel eens naar Tijd voor twee met Frits Spits of Spijkers met koppen en Theater van het sentiment, in mei nog onderscheiden met de Zilveren Reissmicrofoon? Dat zijn journalistieke programma's die zichzelf heel hoge eisen opleggen. Wist u trouwens dat bijna dertig procent van de luisteraars hoger opgeleid is en dat er dagelijks gemiddeld zo'n 250.000 mensen op afstemmen?''

Wat Toering zegt kan natuurlijk best waar zijn, maar zijn die hoger opgeleiden werkelijk geïnteresseerd in – om maar een willekeurig voorbeeld te noemen – wat voor onderkleding mannen en vrouwen dragen? Die vraag werd afgelopen maandag namelijk aan de luisteraars van het VARA-programma Ontbijtradio voorgelegd. En zo babbelt het vaak maar door op Radio 2.

Toering wijst erop dat Radio 2 zich richt op mensen van tussen de 35 en 50 jaar die graag hits uit de jaren '60, '70 en '80 horen. En ook wordt Nederlandstalige muziek en cabaret op prijs gesteld. ,,Naar onze top 2000 die wij afgelopen december uitzonden hebben vier miljoen mensen geluisterd. Dat is zo'n succes geweest, dat wij hebben besloten in de laatste week van december weer non-stop de 2000 grootste hits uit te zenden. Wij zijn ook informatief en brengen de opmerkelijkste nieuwsfeiten. Het is minder uitgebreid dan bij Radio 1 of 747AM, maar we doen het en hebben zelfs een redactie die de Haagse politiek volgt.''

Toering onderstreept dat uit onderzoek is gebleken dat ruim tachtig procent van de luisteraars thuis naar de radio luistert. ,,Het is een misvatting te denken dat de meeste mensen in de auto of file naar ons luisteren. Nee, thuis. Vijf jaar geleden hadden we een marktaandeel van vijf procent, nu is dat verdubbeld naar tien. We zijn na Sky Radio en Radio 3 de derde muziekzender. Wat mij betreft val ik volgend jaar weer in de prijzen.''