BLADEN

Côte & Provence

De hoofdredacteur van het nieuwe kwartaaltijdschrift Côte & Provence kocht ruim tien jaar geleden een ruïne in de Provence. De romantische ideeën over het leven in het zuiden zijn in de loop der jaren bijgesteld. Vonk zegt in het voorwoord de mensen die ook naar Zuid-Frankrijk willen, te helpen met tips, service en concrete dienstverlening. Côte & Provence maakt deze belofte niet waar. Er staan op zichzelf geen onaardige artikelen in over verbouwde boerderijen, antiekmarkten en olijfgaarden. Maar de beloofde informatie over het voorkomen van valkuilen beperkt zich tot een stukje over de stijgende huizenprijzen.

*Côte & Provence, nummer 1. ƒ8,04 introductieprijs ƒ5

Quote

Wie belangstelling heeft voor lawaaiige mannen en roddels in de zakenwereld leze Quote. Willem Smit, John de Mol, Pim Fortuyn, de eregalerij van `Neêrlands trots' of — zoals Quote het aanduidt — `spraakmakers van vijtien jaar kapitalisme' is lang in dit jubileumnummer- want Quote bestaat inmiddels 15 jaar. Enkele intelligente oneliners van de voorpagina: `Tikkenpikkers, wie lopen lachend binnen dankzij de telecom-ellende?' en `Bordelen waar u gezien wilt worden'.

*Quote, november 2001, ƒ9,95

Elle Wonen

Elle Wonen bestaat tien jaar en dat wordt gevierd met een extra bijlage met als thema `Feest', die vooral uit eet-, drink- en tafeldektips blijkt te bestaan. In het nummer zelf een uitvoerig verslag met recepten van het feestje dat de redactie ter ere van zichzelf heeft laten sponsoren door een keukenfabrikant en alle woonadverteerders om de boel een beetje leuk aan te kleden. Ook een mooie productie over kunstig tafellinnen en ander moois om de tafel mee te dekken (`kunstenaars werpen nieuw licht op basic servies'), een reportage over de neo-nachtclub Panama en een overzicht van 10 jaar mooi volgens Elle Wonen. Verder: een kortingsactie voor woondingen bij de Bijenkorf en een Bel & Win-actie. En extra: een piepklein niet 100%-zijden kussenhoesje.

*Elle Wonen, november 2001, ƒ12,50

Landleven

Geen snelle pakken en dito auto's. De rijkdom in Landleven wordt vertaald naar truien en landrovers. Het blad staat bordevol informatie voor `buitenmensen'. Tips voor de verzorging van geit of varken. Een artikel over het aanleggen van een moestuin. Aandacht voor het Hongaarse wolvarken en pagina's vol vraag en aanbod: vakantieadressen op boerenerven, hondenpups, paarden en boerenantiek.

*Landleven, ƒ8,90

Elle Eten

De pecan brownies op de voorpagina van Elle Eten zien er yummie uit. Fijn dat de redactie geen melding maakt van kilojoules: de hoeveelheden chocolade, roomboter, suiker, eieren en karamel doen het ergste vermoeden. In de rubriek `stap voor stap' krijgt de lezer uitgelegd hoe de beste aardappelpuree te bereiden. In ieder geval nooit een keukenmachine of staafmixer gebruiken om de aardappels klein te krijgen. En roer voor de verandering eens wat truffelstukjes of paddestoelen door de puree. Darina Allen, van de beroemde Ierse kookschool Ballymaloe klinkt als een lekker eigenwijs mens. Tussen de kooklessen door hekelt ze de idiote Brusselse regeltjes en de verspilling aan kerosine voor importgroente. Waarom moet je in de winter slappe peultjes uit Kenia eten wanneer er verse zeekool voorhanden is? Tussen alle verleidelijke recepten staat in Elle Eten een broodbakmachinetest en een rubriek met kooknieuwigheden.

*Elle Eten, najaar 2001 7,50

Elsevier

Elk jaar weer buigen circa honderdduizend scholieren zich over de vraag wat te doen na het examen. Voor deze groep maakte Elsevier de speciale uitgave Studeren. Voor het Elsevier/NIPO-onderzoek naar de kwaliteit van de universiteiten en hogescholen is een oordeel gevraagd aan ruim tienduizend studenten en meer dan duizend hoogleraren. Welke studiefaciliteiten zijn er, hoe is de kwaliteit van de docenten en wat is de inhoud van het doctoraal? Een special met veel kolommen en getallen. Gelukkig wordt ook aandacht besteed aan de menselijke kant van het studeren. Uit een enquête is gebleken dat `de ranzige student die zijn dagen slijt in bed en de avonden in de kroeg' zo goed als uitgestorven is. Bijna niemand borrelt en feest meer dan twee maal per week: een keurige generatie.

*Elsevier, Studeren ƒ7,95

Marie Claire

`Doen we het nog wel?' staat in grote letters op de cover van Marie Claire. Ingesloten is een seksenquête, en in het blad staat een aardig samenvattend stuk over het vermoedelijke seksleven van hedendaagse dertigsters: erg op een laag pitje, doordat we zoveel werk, sport, gezin, vrienden en andere zaken in 24 uur willen bedienen. Verder het warrige stuk (gemiste kans!) `De macht van de middelvinger': een oproep tot beschaafd gedrag. En reportages over verschillende vormen van samenwonen (met vrienden, familie etcetera), de verbouwingskoorts van jonge stellen (geen wonder dat er zo weinig tijd voor seks is), nieuwe heksen (leuke jonge vrouwen die een toverspreukje doen om een parkeerplaats te vinden), `Gucci-geisha's' over het leven van Japanse vrijgevochten vrouwen, en een stuk over de moeilijkheid te `scheiden'van een vriendin die al lang geen goede vriendin meer is. Dit alles met veel van het succesvolle Marie Claire-ingrediënt: herkenbaarheid.

*Marie Claire, november 2001, ƒ9,50.