Weer winstalarm De Telegraaf

Uitgever De Telegraaf heeft voor de derde keer dit jaar zijn winstprognose naar beneden bijgesteld. In de weken na de aanslagen in de VS zijn de advertentie-inkomsten van dagblad De Telegraaf, met afstand de grootste krant van Nederland, zo hard teruggelopen dat de uitgever nu geen uitspraak meer durft te doen over het jaarresultaat.

,,Je hoopt dan dat de markt zich na twee weken weer herstelt, net als de koersen op de beurs, maar dat is niet gebeurd'', zegt financieel directeur Fred Arp van de uitgever in een toelichting.

In augustus ging De Telegraaf nog uit van een winstdaling van maximaal 45 procent in vergelijking met vorig jaar. In 2000 bedroeg de nettowinst 107 miljoen gulden op een omzet van 1,8 miljard gulden. Beleggers reageerden vanochtend teleurgesteld op de waarschuwing. De koers daalde zo'n 8 procent tot 16,40 euro.

De uitgever voorziet op korte termijn geen herstel van de advertentiemarkt ,,waardoor het resultaat over geheel 2001 ongewis is'', zo meldde het concern gisteren na sluiting van de beurshandel. Om kosten te besparen gaat de uitgever een eerder aangekondigd reorganisatieplan versneld uitvoeren. Het schrappen van ongeveer 300 van de 6.000 banen mag geen vier jaar meer duren, maar moet binnen één tot twee jaar afgerond zijn. Ook worden twee websites (veilinghal en siteshopper) gesloten. De uitgever probeert daarbij gedwongen ontslagen te vermijden.

De problemen van De Telegraaf, met kranten als het Haarlems Dagblad en de Limburger en tijdschriften als FHM en Residence, zijn vergelijkbaar met die van de twee andere grote Nederlandse krantenuitgevers. Ook PCM Uitgevers, eigenaar van onder meer NRC Handelsblad, en Wegener, eigenaar van een reeks regionale kranten, verwachten dit jaar een lagere winst dan afgelopen jaar. Internationaal hebben mediaconcerns als Pearson en Dow Jones en de eigenaren van de grote Amerikaanse televisiezenders allemaal gewaarschuwd voor lagere advertentie-inkomsten. De verwachting is dat het bedrijfsleven op zijn vroegst pas eind volgend jaar weer extra budgetten zal vrijmaken voor reclame en marketing.