Gratis tv-spots

Ons kleine land kan binnenkort bogen op een nieuw record: het grootste aantal nationale publieke zenders ter wereld. De belangrijkste reden dat bijna elke politicus voor eindeloze vermeerdering is: ze komen er zelf zo graag op.

In Hilversum kun je het beste maar zoveel mogelijk vrienden maken. Vandaar dat de NOS het uitbreidingsplan presenteert in verkiezingstijd. De truc is om zoveel mogelijk zenders in de lucht te brengen en die half te financieren; dan drommen de programmamakers vanzelf naar Den Haag, want politiek nieuws is het goedkoopst. De camera's staan er al.

Dus die nieuwe publieke nieuwszender komt er. Geen dure campagnefinanciering nodig. De hele dag door boeiende bespiegelingen over het onderwijsbeleid van minister Hermans, Van Boxtel over minderheden, de loonruimte volgens Zalm en het standpunt van de bonden en de werkgevers daarover. Eindelijk krijgt het wereldnieuws de aandacht die het verdient. Meer satellietgesprekken met Kamerleden op reis. Meer Afghanistan. De nieuwszender is terstond paraat voor Nederlandse bedenkingen tegen de Amerikaanse clusterbom. Telkens opnieuw premier Kok met een tulband op.

Dankzij de honderd goedkope praatprogramma's komt zelfs de kleinste backbencher nog in de schijnwerpers te staan. Eén kik en het regent honderd telefoontjes uit Hilversum. Het wordt één grote politieke Big Brother, waarin geen wandeling met de hond van een Kamerlid zal worden gemist.

De honderd talkshows zijn druk met de verkiezingscampagne. En omdat alleen een praatje aan een tafel zo saai is, moeten de politieke gasten steeds vaker schilderachtige kunstjes verrichten. In Later wordt het leuk zag ik D66-fractieleider De Graaf bij presentator Dolf Jansen pilsjes tappen. Voor Pakhuis de Jong draaide Jan Marijnissen van de SP gisteren zijn favoriete plaatjes. En probeerden deze twee door het amusement heen nog een politieke boodschap te smokkelen, VVD-coryfee Annemarie Jorritsma had gisteren bij haar verschijning op Villa Felderhof alleen lol. Geen politiek woord kwam over haar lippen en ik vermoed dat het past bij de VVD-boodschap: we vervelen u niet met regeren.

Villa Felderhof is de mooiste tv-spot. Twee gasten worden bijna een uur lang op een vleiende manier geportretteerd tijdens een vakantie in een villa in Saint Tropez met presentator Rik Felderhof. Met muziek van Ennio Morricone. Wel 1,6 miljoen kijkers per keer. Hoogste waardering. Woordvoerders moeten dus vechten om de gunst van Felderhof. Dagelijks moet zijn postbus gevuld zijn met de interessantste aanbiedingen.

Premier Kok zou ik niet zo gauw in die villa zien maar Jorritsma kwam rechtstreeks uit Korea gevlogen. Aanvankelijk zou ze slechts voor het weekeinde blijven maar uiteindelijk werden het vier dagen. Ik begon me af te vragen hoe haar agenda als vice-premier er dan uitziet.

Na de nieuwe winkelsluitingswet is er weinig te doen op Economische Zaken. Ze mocht haar levensverhaal weer afdraaien, dat ik inmiddels van al die andere talkshows van buiten ken, haar gezellige ouders, haar gezellige man en kinderen, haar gezellig grote maten waar ze rond voor uit komt en dat maakt haar des te populairder.

Jorritsma heeft een aanstekelijk gemak van optreden, zonder ambtelijke taal. Ideale tv-gast dus. Elke zin die ze uitspreekt, is begrijpelijk en er hoeft niets achter te worden gezocht. Ik zag haar gekleed zonnen op een stretcher, een golfballetje slaan, pilsje drinken, uitjes snijden en aan het roer van een boot staan.

,,Wil je aan het roer van Nederland staan?'', waagde Felderhof nog. Oei, ongeoorloofde vraag.

,,Dan zeg je, ik heb niet zoveel zin in die vraag'', herstelde Felderhof zich. Hij vroeg of ze zwakke kanten had. Jorritsma bekende dat ze wel eens een verjaardag vergeet van haar volwassen dochter en ze heeft een ,,gebrek aan pokerface''. De vice-premier is een flapuit, zegt wat ze denkt. En weer hoorde ik kijkers verzuchten: ,,Eindelijk iemand die niet meedoet met het Haagse cultuurtje.''

Daar hebben ze zich dan in vergist.