Familie Ford werkt topman Nasser eruit

Jacques A. Nasser (53), de topman van Ford, die nog geen drie jaar aan de macht is, is gisteren afgetreden en zal Ford verlaten. Hij wordt opgevolgd door William Clay Ford Jr. (44), de achterkleinzoon van de legendarische Henry Ford, die de grondlegger is van het op één na grootste Amerikaanse autoconcern.

Dat zou vandaag officieel door Ford worden bekendgemaakt, nadat het nieuws gisteren in de Verenigde Staten uitlekte via het blad Automotive News.

Al geruime tijd ging in de Amerikaanse media het gerucht dat Nasser de steun van de familie Ford had verloren. De familie bezit 40 procent van de aandelen met stemrecht. Ford maakte in het derde kwartaal een verlies van 692 miljoen dollar, na in het tweede kwartaal ook al verlies te hebben geleden.

Twee kwartalen verlies achtereen — van in totaal meer dan één miljard dollar — was in bijna tien jaar bij Ford niet voorgekomen. De beurskoers van Ford is sinds half april vrijwel gehalveerd, tot ongenoegen van de familie. De halvering van het dividend waartoe de leiding van Ford vorige maand besloot, viel bij de familie al helemaal niet in goede aarde.

`Bill', die nu de macht van Nasser overneemt, zou met Nasser niet meer door één deur kunnen. Al in juli werd besloten dat Nasser met hem de macht zou delen. Daaraan is dus nu een eind gekomen. De familie Ford wilde Nasser kwijt.

Het is meer dan twintig jaar geleden dat voor het laatst een lid van de familie aan het roer van Ford stond. In 1979 trad Henry Ford II als topman af, de oom van `Bill'.

Fords ruzie met Firestone, de Amerikaanse dochter van het Japanse bandenconcern Bridgestone, over de autobanden die dodelijke auto-ongelukken zouden hebben veroorzaakt, had Nassers positie al danig verzwakt. De inkrimpende Amerikaanse automarkt deed de rest voor de man die zich graag liet aanleunen het gezicht van Ford te zijn en aanvankelijk de lieveling van Wall Street was. Sinds 11 september zijn General Motors, Ford en DaimlerChrysler (de `Big Three') in een prijsoorlog verwikkeld. Ze proberen met financiering tegen nul procent rente hun dalende afzet in de VS tegen te gaan. Maar de kortingen snijden diep in hun marges.

Hoewel General Motors, 's wereld grootste autoconcern, enigszins marktaandeel in de VS wint, verliest Ford juist aanzienlijk marktaandeel.

Al kampen beide autoconcerns met problemen bij hun Europese dochters en ook bij hun Japanse belangen, zoals Ford bij het noodlijdende Mazda.

Behalve de benoeming van `Bill' tot nieuwe topman van Ford worden vandaag ook andere benoemingen verwacht en zullen topmanagers worden vervangen. Nasser zei 17 oktober bij de presentatie van de jongste kwartaalcijfers nog dat men in december met een plan zou komen om het concern te saneren.