Moeilijke vragen over `betrapte' homo's

Hij noemt zichzelf ,,een omhooggevallen imaampje''. Maar in werkelijkheid laat Abdullah Haselhoef, de Rotterdamse islamitische voorganger, weinig aan het toeval over. In een paar weken tijd groeide hij uit tot dé spreekbuis van moslim-Nederland. Haselhoef staat bekend als een liberale moslim die de camera niet schuwt, goed uit zijn woorden komt en vaak opdraaft voor fora en discussieprogramma's. Maandagmiddag zendt het RVU-radioprogramma Spiegels een interview uit met de mediagenieke imam die op Pim Fortuyn zo'n indruk maakte dat deze hem onlangs een ministerspost `aanbood'.

Haselhoefs ster steeg na 11 september, toen hij op verzoek van de Raad van Kerken een rede hield bij een herdenkingsbijeenkomst voor de slachtoffers van de terreuraanvallen in de Verenigde Staten. De imam maakte indruk. Hij veroordeelde de acties als `een aanslag op de gehele mensheid waar ook ter wereld' en waarschuwde voor vergeldingsacties. Ook waagde Haselhoef zich aan een verklaring voor het gebeurde: de woede van 's werelds have-nots. Na afloop werd hij veelvuldig geprezen – ook Máxima vond dat `het goed was dat hij erbij was'.

Later ontvouwde Haselhoef onder meer een complottheorie – de CIA en de Israëlische geheime dienst zouden achter de aanslagen zitten – en waarschuwde hij via internet dat de preken in de moskeeën door de BVD werden afgeluisterd. Hij had tips voor de imams als: maak de slachtoffers niet belachelijk, roep niet op tot geweld, en geef geen kritiek op Israël of de VS.

In Spiegels laat de imam zich maandag, anderhalve maand na de aanslagen, iets voorzichtiger uit. Hij betwijfelt alleen nog of het moslims waren die de kapingen uitvoerden, want `als er één groep is die er nu nadeel van ondervindt, zijn het diezelfde moslims'.

Interviewer Arjan Visser – bekend van het tv-programma Eer en geweten – legt Haselhoef het vuur na aan de schenen. Hoe zit het nou precies met zijn recente uitlating in NRC Handelsblad dat homoseksuelen goede moslims zijn, ,,mits zij niet toegeven aan hun gevoelens''. Haselhoef negeert de alarmbellen – of hij hoort ze niet – en spreekt zich uit vóór de doodstraf van homoseksuelen, ,,mits vier betrouwbare getuigen de daad van penetratie hebben gezien''.

Visser: ,,Maar dan staat een hoop mensen het ergste te wachten, in deze tijd van schaamteloosheid op tv; er wordt wat af-gepenetreerd.''

Haselhoef: ,,Dit soort straffen kunnen alleen worden toegepast als iedereen moslim is en als de meerderheid van die moslims ook het islamitisch strafrecht wil invoeren.''

Visser: ,,Maar jij zou het ermee eens zijn?''

Haselhoef: ,,Dat is een moeilijke.''

Visser: ,,Dat is een makkelijke.''

Haselhoef: ,,Jij zou meteen zeggen: nee.''

Visser: ,,Natuurlijk zeg ik nee, maar als jij consequent bent, dan moet je nu ja zeggen.''

Haselhoef worstelt. Hij wil de kool en de geit sparen. Maar weigert zich er met een politiek correct antwoord vanaf te maken. Uiteindelijk erkent hij dat homoseksuelen die betrapt worden tijdens de geslachtsdaad, onder de genoemde omstandigheden de doodstraf moeten krijgen.

Na de uitspraak van de Rotterdamse imam El-Moumni, begin mei, dat homoseksualiteit een besmettelijke ziekte is die een bedreiging vormt voor de samenleving, heeft de discussie over islam en homoseksualiteit nu dus een nieuwe impuls gekregen.

Spiegels, maandag, 747 AM, 15.02-16.02u.