`Mime is begrijpelijk geworden'

In Tilburg wordt dit weekend het Moving Mime festival gehouden. Volgens directeur André Agterop is mime niet meer de obscure kunstvorm die het vroeger was. ,,Mensen hebben genoeg experimenten gezien.''

,,Verwacht geen vlootschouw van de hedendaagse mime'', zegt festivalleider André Agterof. In zijn Moving Mime festival staat de manifestatie van het lichaam centraal. `Wat vertel je door er te zijn' is het uitgangspunt van het tweejaarlijkse evenement, dat voor de derde keer in Tilburg te zien zal zijn. ,,Geen dans-dans, geen theater-theater, wel alles ertussenin'': dat is het Moving Mime festival volgens Agterof.

Op Moving Mime kunnen bezoekers achter elkaar een reeks uiteenlopende voorstellingen bezoeken, zoals de dansvoorstelling It's my ass you've been thinking about van Paz Rojo of het `total dining concept' Bob, van Martin Butler. Het begrip `voorstelling' is ruim opgevat, want er staan ook korte videofilms en installaties op het programma.

Agterof: ,,Als ik de voorstellingen met een concreet thema zou verbinden zou dat de vraag zijn: `hoe hou ik mij staande in deze wereld?'. Iedere maker geeft zijn eigen antwoord. Dick Boutkan tracht te bezweren, de voorstelling Neanderdal van Nieuw West schreeuwt het uit en Jan Langedijk kiest voor het minutieus ontleden van een handeling.''

Veel mensen zijn huiverig voor mime, omdat ze aan pretentieuze, zwijgende, onbegrijpelijke voorstellingen denken. Wie al z'n bedenkingen had, zal door het festivalkrantje niet op zijn gemak worden gesteld: `Bewegen in de ruimte', `het lichaam centraal' en `conceptuele vormen en bewegingen' zijn terugkerende begrippen. Ook wordt er een workshop aangekondigd die het publiek in de gelegenheid moet stellen `the Moving Mime experience ook fysiek te kunnen ondergaan.'

Agterof geeft toe dat mime tot halverwege de jaren negentig een `zeer introvert' karakter had: ,,Het communiceerde voor geen meter.'' Dat is nu over. ,,Ik denk dat er tegenwoordig nog maar weinig theater is dat niet wordt begrepen. Mensen hebben genoeg experimenten gezien. Vaak zijn de voorstellingen alleen lastig te omschrijven, omdat je geen referenties kunt geven. We hebben geen Shakespeare of Ellen Vogel in de aanbieding.

,,In plaats daarvan houden makers van mime zich bezig met het tonen van het lichaam, zo kaal mogelijk, zonder verhaaltje eromheen. Pas nadat je die naaktheid voldoende hebt onderzocht, kun je weer gaan aankleden. Het resultaat is aangrijpend: die breekbaarheid, dat is schoonheid.''

Agterof selecteert de mimevoorstellingen niet met een lijstje criteria in zijn broekzak. Zijn keuze wordt slechts bepaald door één richtlijn: het moet hem emotioneel raken. ,,Mime is door de kleinschaligheid in staat een intiem gevoel op te roepen. Het is een zoektocht naar de articulatie van de hedendaagse tijd. Een zoektocht die aan poëzie doet denken. Stamelende poëtische woorden.''

Moving Mime Festival, t/m 31-10 in Tilburg. Inl.(013)543 2220 of www.movingmime.nl