Hemelse zegen voor onderaards gevaarte

Een priester wijdde het gevaarte met de zegen van de Heilige Barbara, de beschermheilige van architecten, mijnwerkers en tunnelbouwers; drie weken geleden gaven de PvdA-bewindslieden Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) en Van der Ploeg (Cultuur) het officiele startsein, maar in Leiderdorp is totnutoe geen enkele actie waargenomen van de grootste tunnelboor ter wereld.

De opbouw is nog in volle gang, electrische leidingen moeten aangesloten en getest worden. Als dat allemaal zonder problemen verloopt zal de tunnelboor van 120 meter lengte en een diameter van bijna 15 meter (14.87 om precies te zijn) naar verwachting vanaf half november gaan draaien. Op een diepte van 25 tot 35 meter zal de enorme machine, die 3.3 miljoen kilo weegt, in de komende drie jaar een tunnel van zeven kilometer aanleggen voor de Hogesnelheidslijn Zuid van Amsterdam naar Brussel/Parijs. Dat gebeurt met een snelheid van negen meter per etmaal, dat wil zeggen er wordt door twee ploegen twee keer tien uur gegraven en beton gestort, daarna is vier uur onderhoud nodig. De tien boorringen van elk twee meter bestaan uit 35.000 delen. De werkzaamheden worden verricht door de Frans-Nederlandse combinatie Boyques/Koop.

Tot deze oplossing, ook Tunnel naar de Toekomst genoemd, is destijds besloten om het Groene Hart van de Randstad te ontzien. De ondergrondse doorgang voor de HSL komt te liggen tussen de Bospolder in Leiderdorp en het Westeinde in Hazerswoude-Dorp. Bij de zeven kilometer ondergronds moeten nog eens twee toeritten van totaal 1.3 kilometer worden geteld. De in het Franse Le Cleusot gebouwde boormachine kreeg op voorstel van een der omwonenden de naam Aurora (Dageraad volgens de Romeinen) omdat ze pas over drie jaar het daglicht weer zal zien. De bedoeling is dat de supersnelle trein er in de zomer van 2006 doorheen kan razen.