DE WEEK

Alleen hoogopgeleiden zijn hier nog welkom. Dat is sinds deze week het standpunt van het kabinet. Voor laagopgeleide immigranten is in de toekomst weinig werk. Veel van de toegelaten immigranten dragen weinig aan de economie hier bij.

Dat komt goed uit. Afrika ondergaat een braindrain, zeggen onderzoekers van de universiteit van Natal. En de emigratie van academici houdt maar aan. In het Westen word je niet vervolgd, zijn er geen dictators, die hun onderdanen onderdrukken, martelen of liever nog vermoorden, zijn er geen oorlogen, geen schenders van mensenrechten, heerst vrijheid, zijn kortom de werkomstandigheden beter.

De prijs van al die slechte werkomstandigheden is wel hoog. Westerse werknemers moeten daar de gaten vullen, en die werknemers zijn duur. Het kost Afrika het equivalent van ruim een derde van de ontwikkelingshulp. Of: wurgende armoede daarginds voor laagopgeleiden.

Komt er een staaloorlog? Washington beschuldigt buitenlandse fabrikanten van het dumpen van staal. Bethlehem Steel is al bankroet. President Bush overweegt goedkoop staal van de eigen markt te weren. Brussel dreigt een klacht in te dienen bij de WTO. Corus, het fusiebedrijf van Hoogovens en British Steel, vreest voor de toekomst van IJmuiden.

Japan is betrapt op het dumpen van versnellingsapparaten. Brussel heeft marktleider Shimano een strafheffing opgelegd. Importeurs moeten vijf jaar lang ruim 11 procent méér betalen. Fietsen in Nederland worden daardoor aanzienlijk duurder, zegt de brancheorganisatie RAI.

De uitstoot van kooldioxide uit auto's is in Nederland sinds 1990 met 30 procent toegenomen. Komt doordat uw auto zwaarder is en een grotere motor heeft. Het effect van de energiebesparing is daardoor teniet gedaan.

En nu fietsen duurder worden en de NS voor het eerst in jaren reizigers verliest, zal de automobilist die uitstoot op de koop toenemen. Goed voor de auto-industrie.

DaimlerChrysler draaide het derde kwartaal al beter dan werd verwacht. Nissan, dat door Renault van de ondergang werd gered en weer winstgevend is, neemt nu op zijn beurt een belang in Renault.

Voor de olieconcerns is het feest van de uitbundige olieprijzen voorbij. ExxonMobil zag zijn winst in het derde kwartaal met bijna eenderde dalen. Shell zal snel volgen.

Vliegen tegen spotprijzen kan ook. KLM verlaagt zijn tarieven op Europese vluchten met een kwart.

Swissair, dat aan de grond zit, krijgt 6 miljard gulden steun van de Zwitserse regering. Intercontinentaal komt het zo de winter door. Crossair neemt de Europese vluchten over en krijgt steun van multinationals als Nestlé, Novartis, Swiss Re en een handvol miljardairs.

KLM moet op eigen kracht de crisis in de luchtvaartindustrie te lijf. Voor de helft van het personeel is werktijdverkorting aangevraagd. De overheid betaalt 70 procent van de niet-gewerkte uren. Op woensdag krijgen alle stafmedewerkers vrij. Ook de directie.

Het in hoge geldnood verkerende KPN bezuinigt door 4.800 mensen op straat te zetten, bijna 10 procent van zijn personeelsbestand. De vakbonden zijn woedend, maar dat staat in hun cao. Ze eisen het vertrek van topman Paul Smits, ook al heeft diens aanstaande opvolger er de facto de leiding. Beleggers waren geestdriftig, maar dat is de logica van de markt. De koers van KPN schoot omhoog, al was het voor korte tijd.

Het Congresgebouw in Den Haag, dat al jaren in geldnood verkeert, wordt verkocht aan een projectontwikkelaar. De schepping van J.J.P. Oud, de beroemde architect uit Rotterdam, naar wie in die stad een onaanzienlijke straat in een buitenwijk is vernoemd, wordt gerenoveerd. Grondig. De Statenhal wordt gesloopt.

Slotervaartziekenhuis, voor armlastigen als laagopgeleide immigranten, is nog open. Ondanks jarenlang bestuurlijk disfunctioneren. Maar minister Borst van Volksgezondheid, die dit laatste aan de Kamer schrijft, wil de noodlijdende kliniek in Amsterdam het liefst sluiten. Medisch specialisten en elkaar snel opvolgende directeuren bekvechten er al jaren. Misschien iets voor hoogopgeleide immigranten?