Wereldmuziek voor lege zalen op WOMEX

Wat is het toch met Nederlanders en muziekbeurzen? Liet het publiek vorige week het Amsterdamse A2A al links liggen, deze week wordt wereldmuziekbeurs WOMEX 2001 in Rotterdam grootschalig genegeerd. En dat terwijl de Worldwide Music Expo een evenement van internationale allure is. Zes eerdere edities werden gehouden in onder andere Berlijn, Brussel en Marseille, voordat de eer te beurt viel aan de culturele hoofdstad van Europa.

Wellicht is de publiciteit van WOMEX verloren geraakt in het pr-offensief van Rotterdam 2001, en wisten wereldmuziekliefhebbers de weg naar De Doelen daarom niet te vinden. De bezoekers die gisteravond de drie zalen van het concertgebouw bevolkten, droegen vrijwel allemaal een conferentiepasje. Over de professionele deelname heeft de organisatie dan ook niet te klagen: met meer dan 1400 representanten van de wereldmuziekindustrie zijn alle records verbroken. Overdag staan de beursgangers achter de tweehonderd stands van platenlabels, bands, podia, festivals, internetsites, agentschappen en stichtingen. Muziek uit alle hoeken van de aarde, van Finland tot Madagaskar, wordt hier drie dagen lang aan de man gebracht.

Behalve genetwerkt wordt er geluisterd naar toespraken en in workshops. Er zijn lezingen over censuur, over creativiteit in Aziatische muziek van de 21ste eeuw en de relatie tussen wereldmuziek en onderwijs.

Moslimpunker Aki Nawaz mag nogmaals uitleggen wat hij van de aanslagen in New York vindt. En de weigering van een visum aan de Servische Boris Kovac minder dan drie maanden geleden nog te zien in Den Bosch maar nu blijkbaar ongewenste vreemdeling was aanleiding voor een paneldiscussie onder leiding van WOMEX-directeur Borkowsky Akbar.

Kovac was overigens niet de enige afzegger. Ook de Ethiopische Gigi, die was aangekondigd als een van de klappers, annuleerde haar optreden ze vond dat haar band nog niet klaar voor was voor een optreden. In plaats daarvan kon nu het Marokkaanse trio MoMo het grote podium in de hal inwijden. De groep kreeg met zijn Arabische nachtclubmuziek met beats en geëlectrificeerde oud een paar bezoekers aan het dansen, maar was waarschijnlijk beter op zijn plek geweest in de late programmering, waar het drietal oorspronkelijk gepland stond.

Maar MoMo had in ieder geval nog publiek. La Volée d'Castors stond eerder op de avond te musiceren voor een grotendeels lege Grote Zaal. De sympathieke Canadezen lieten zich echter niet van slag brengen en voerden de snelheid van hun met accordeon, banjo en viool gespeelde turbofolk zelfs nog iets op.

Ook de Amerikaanse Campbell Brothers, die gospel en blues spelen op steelguitars, volhardden in optimisme, hoewel zangeres Denise Brown maar weinig respons kreeg op haar oproep om met haar de Here te prijzen. En zelfs in het kleinste zaaltje, de Jurriaanse Zaal, bleef het beangstigend rustig tijdens de concerten van Les Tambours Sacrés, de slagwerkers uit Réunion, en de Argentijnse polkakoning Chango Spasiuk.

Pas bij het optreden van top-act Orchestra Baobab uit Senegal leek het bezoekersaantal wat aan te zwellen. Het legendarische orkest, dat in de jaren zestig de fakkel overnam van de Star Band en jarenlang de West-Afrikaanse muziekscene domineerde met Cubaans geïnspireerde rumba's met teksten in Wolof, is bezig aan een comeback. De sterk vernieuwde band trakteerde de fans op nummers van het opnieuw uitgebrachte hitalbum Pirates Choice uit 1982, en deed de tijd even stilstaan.

De Worldwide Music Expo, t/m 27-10 in De Doelen, Calypso en Rotown te Rotterdam. Inl: (010)2330910 of www.womex.com.