VNU koopt Jupiter in VS

Uitgever VNU neemt via dochter Netratings voor ruim 71 miljoen dollar (176 miljoen gulden) het Amerikaanse internetonderzoekbureau Jupiter Media Metrix over. Tegelijkertijd koopt Netratings, dat onderzoek verricht naar internetgebruik, de samenwerking AC Nielsen Eratings.com voor 16,4 miljoen dollar. De drie bedrijven, waar in totaal circa 850 mensen werken, zullen vervolgens worden geïntegreerd. Ontslagen zijn daarbij onvermijdelijk, stelt VNU.

De Nederlandse uitgever biedt een forse premie voor de aandelen van het op de Nasdaq genoteerde Jupiter Media Metrix. De Haarlemse uitgever betaalt 1,95 dollar per aandeel terwijl de koers gisteren sloot op 63 dollarcent. Het management van Jupiter Media Metrix, dat ongeveer een kwart van de aandelen bezit, heeft toegestemd in de overname.

Een jaar geleden lag de waarde van het onderzoeksbureau nog rond de 600 mijoen dollar. Jupiter Media Metrix is verliesgevend net zoals Netratings en Eratings.com. VNU verwacht door de integratie in 2003 quitte te draaien met de onderneming. Met de overname van Jupiter Media Metrix zoekt VNU de concurrentie op met gerenommerde onderzoeksbureaus als Forrester en Gartner. Netratings, waarin VNU na de transactie een belang krijgt van circa 56 procent, concurreert verder met bedrijven als Netvalue en Comscore.

Beleggers reageerden positief. De koers van VNU steeg vanochtend met 1,6 procent.