KLM: tijdelijk samenwerken met rivalen

KLM onderhandelt met Europese luchtvaartmaatschappijen over tijdelijke vormen van samenwerking. Zij willen vluchtschema's en grootte van de toestellen op verliesgevende routes op elkaar afstemmen.

KLM bevestigt dit desgevraagd. De Europese Commissie verbood tot voor kort deze vormen van samenwerking, maar heeft nu toegezegd dit `tijdelijk' toe te staan. Er is geen tijdschema aangegeven. KLM gaat uit van zes maanden. Brussel vreesde aanvankelijk dat luchtvaartmaatschappijen via samenwerking onderling prijsafspraken zouden maken.

Door de terroristische aanslagen in de VS liep het aantal passagiers de afgelopen weken fors terug. Nu veel luchtvaartmaatschappijen in grote financiële problemen raken, moeten afspraken over samenwerking een oplossing bieden.

KLM bevestigt over zogenoemde schedule coordination met British Airways ,,en andere luchtvaartmaatschappijen'' in gesprek te zijn. Welke andere maatschappijen dat zijn wil de woordvoerder niet zeggen. Bronnen bij KLM noemen Air France en Alitalia als gesprekspartners.

Op dit moment vliegt KLM, deels via dochter KLM UK, alleen al 24 keer per dag tussen Amsterdam en Londen, een route die ook intensief wordt bevlogen door British Airways. Deze maatschappijen doen dat met doorgaans slecht gevulde vliegtuigen. ,,We zouden kunnen zeggen: als jullie nu eens zes keer per dag vliegen, dan doen wij dat ook'', zegt een woordvoerder van KLM. Wanneer de gesprekken tot daadwerkelijke capaciteitsafspraken leiden, is volgens een woordvoerder nog niet bekend, maar ,,als we iets willen dan moeten we dat snel doen''.

Ook de Amerikaanse autoriteiten zijn sinds 11 september toegeeflijker geworden over het maken van afspraken over samenwerking tussen concurrerende maatschappijen. Eerder deze week maakte KLM met het Amerikaanse Continental Airlines afspraken over codesharing, waarbij de maatschappijen gezamenlijk vluchten uitvoeren onder hetzelfde vluchtnummer. Ook deze samenwerking geldt voor een half jaar, met de mogelijkheid tot verlenging. Verder intensiveerde KLM deze week de samenwerking met Malaysian Airlines, het Hongaarse Malev en China Southern Airlines.

De luchtvaartmaatschappijen brengen wereldwijd hun capaciteit terug. Door samenwerking kunnen ze hun netwerk instandhouden tegen lagere kosten. Van een fusie of alliantie met een branchegenoot is de komende tijd volgens KLM geen sprake.