Babbelbox (2)

Hoe het geplaagde telecomconcern KPN te redden? Met die vraag is de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) de afgelopen maanden bestookt.

Een pasklaar antwoord geven vond de VEB een beetje ingewikkeld. De belangenclub nodigde daarom beleggers uit om zelf oplossingen aan te dragen. Een verzoek dat niet aan dovemansoren bleek gericht: in twee weken kwamen er circa honderd ideeën op de website binnenstromen. Ja, zo doe je dat als je het zelf niet weet.

De VEB schroomde niet om er een fraai rapportje van te maken. Je leden moet je toch serieus nemen. De schaar en de lijmpot werden er bijgepakt. In een creatieve bui kreeg de omslag twee KPN-logo's met daarin de woorden: Red KPN. Daaronder prijken de drie gezichten van de hoofdrolspelers: Wim Dik, Ad Scheepbouwer en Paul Smits, waarvan de laatste zijn tong enigszins naar buiten heeft gestoken.

De lollige omslag wekt hoge verwachtingen en de inhoud stelt niet teleur. Shell moet KPN overnemen, stelt een belegger. Nee joh, zegt een andere geldschieter, Microsoft zou dat moeten doen. Maar gelukkig, de VEB noemt in een korte analyse deze scenario's niet erg realistisch. Ook is er nog de suggestie om speciale `Steun-KPN-prepaid' kaarten te introduceren. Dat ontbrak er nog aan: het onvermijdelijke Oranjegevoel.

Hoe dan ook, het doorslaande succes van dit doortimmerde rapport schreeuwt om een vervolg. Nu moet de VEB de website gaan openstellen op de vraag hoe de 4.800 ontslagen werknemers van KPN weer aan het werk moeten komen. Eens kijken of de beleggers dan ook zo happig zijn.