Verlies bij American Airlines

American Airlines, 's werelds grootste vliegtuigmaatschappij, heeft het afgelopen kwartaal het grootste verlies geleden uit zijn geschiedenis.

AMR Corp, de moedermaatschappij van American Airlines, meldde gisteren een negatief netto bedrijfsresultaat van 414 miljoen dollar (1 miljard gulden) in het derde kwartaal tegenover een positief bedrijfsresultaat van 313 miljoen dollar een jaar eerder, bij een omzetdaling van 8,4 procent tot 4,82 miljard dollar.

American Airlines verkeert, samen met de rest van de vliegtuigindustrie, in een ,,niet eerder vertoonde financiële crisis'', in de woorden van topman Donald Carty, mede door de terreuraanslagen van 11 september en de nasleep ervan.

Twee toestellen van American Airlines werden door terroristen gebruikt bij hun aanslagen op de Twin Towers van het World Trade Center in New York en het Pentagon in Washington.

Op de New Yorkse beurs daalde het aandeel AMR gisteren 25 dollarcent naar 19,70 dollar, maar het was de afgelopen vijf weken al met dertig procent gekelderd. Overigens presteerde AMR, dat behalve American Airlines, ook Trans World Airlines en de regionale maatschappij American Eagle omvat, daarmee iets beter dan zijn beursgenoteerde concurrenten.

Carty weet de recordverliezen van het in Fort Worth (Texas) gevestigde bedrijf aan de combinatie van een zwakke economie, een hoge kerosineprijs en de terreuraanslagen, die een ,,schrikbarend effect hadden op onze algehele financiele situatie''.

De Amerikaanse overheidssteun van 508 miljoen dollar, waarvan een deel is verdisconteerd in de kwartaalcijfers, verandert vooralsnog weinig aan deze situatie.

American Airlines verloor niet alleen twee toestellen bij de aanslagen, maar zag ook zijn vloot van zevenhonderd vliegtuigen de dagen daarna aan de grond staan. Zaken- en plezierreizigers zegden massaal hun vluchten af en het aantal nieuwe boekingen daalde drastisch. Al met al zou American hierdoor 550 à 650 miljoen dollar verlies hebben geleden. American maakt elke dag nog steeds een verlies van tien à vijftien miljoen dollar.

Analisten verwachten daarom dat het verlies over het vierde kwartaal nog groter is. ,,American krijgt ook nog de rekening gepresenteerd van de overname van TWA'', zegt Robert Mann, onafhankelijk consultant in de luchtvaartindustrie.

American nam in april dit jaar het noodlijdende Trans World Airlines over, waarmee het United Airlines passeerde als grootste carrier van de VS en de wereld qua omzet (19,5 miljard dollar) en aantal werknemers (138.000).

Als bezuinigingsmaatregelen heeft American Airlines onder meer 20.000 ontslagen aangekondigd en een reductie van de vliegcapaciteit van twintig procent. Bestellingen van nieuwe vliegtuigen worden uitgesteld, bestaande vliegtuigen langzamer afgeschreven. De service wordt eenvoudiger, zowel aan boord van de toestellen als op de grond.

Gisteren lanceerde American een grote advertentiecampagne in de nationale media. Onder de noemer `The Great American Get Together' en met lagere tarieven spoort de maatschappij Amerikanen aan vooral familie op te gaan zoeken de komende maanden. ,,Beter laat dan nooit'', zegt Mann over de aanbiedingen. ,,De meest urgente opgave voor American is om weer een behoorlijke omzet te halen.''