`Dood Millecam in reclame misbruikt'

Het overlijden van tv-persoonlijkheid Sylvia Millecam wordt volgens haar oud-collega's van `Ook dat nog' misbruikt door reisbureau Apriori Reizen Health Holidays uit Amsterdam. Om mensen warm te maken voor een sapkuur op Madeira of in de Algarve schrijft het reisbureau dat Sylvia Millecam is overleden doordat ze ongezond leefde.

In een folder, waarin de reis wordt aangeprezen, suggereert de reisorganisatie dat deelname aan de reis kanker zou kunnen voorkomen. Om de mensen te overtuigen staat in de folder: ,,De tragische dood van Sylvia Millecam heeft niets te maken met een alternatieve arts. Dat kanker niet erfelijk is, maar veel, zo niet alles, met leefstijl te maken heeft, kwam uit de media duidelijk naar voren.'' Waarna er verschillende voorbeelden worden aangehaald waaruit moet blijken dat Millecam kanker kreeg door haar `ongezonde levensstijl'.

Eerst wordt een overlijdensadvertentie aangehaald, waaruit blijkt dat Millecam frequent Japans at. ,,Van Japanners is bekend dat zij vanwege het eten van rauwe vis minder aan hart- en vaatziekten lijden, maar des te meer aan kanker, misschien door de sojasaus.''

Vervolgens staat in de folder dat Millecam regelmatig steekkarretjes met dozen wijn haalde bij de supermarkt. De reisorganisatie heeft deze informatie uit een krantenartikel, maar volgens de redactie komt het uit een roddelblad. ,,Het is allemaal zo ver gezocht en aan de haren erbij gesleept.''

Ten slotte meldt de folder dat Millecam tijdens een uitzending van Theo van Gogh heftig rookte. Volgens oud-collega Jeanette Nijboer gaat het om een programma uit 1980 en heeft Millecam de laatste tien jaar zeker niet meer gerookt. Directeur van het reisbureau R. Ligthart staat nog steeds achter wat hij heeft geschreven. Wel zegt hij dat het misschien beter was geweest Millecam niet bij naam te noemen.