Dodental van tunnelramp stijgt verder

De Zwitserse autoriteiten houden er rekening mee dat als gevolg van de botsing tussen twee vrachtwagens gistermorgen in Zwitserse Gotthardtunnel meer dan twintig mensen om het leven zijn gekomen.

Vanmorgen waren de lichamen van tien slachtoffers geborgen. Persbureau Reuters meldde vandaag rond het middaguur dat er nog tachtig vermisten waren, maar daarvan was aan het begin van de middag geen bevestiging verkregen.

Brandweer en reddingsploegen ondervonden aan het eind van de ochtend, meer dan een etmaal na het ongeval, nog steeds veel hinder van brand en rook. Door de hitte van het vuur zouden ook delen van het tunneldak zijn ingestort, waaronder mogelijk slachtoffers terecht zijn gekomen. De hevige rookontwikkeling ontstond doordat een van de vrachtwagens die in brand vloog, was geladen met banden en dekzeilen.

De brand is het zwaarste ongeluk in de Gotthard sinds de opening in 1980. Het ongeval heeft veel verkeersoverlast veroorzaakt. Zwaar verkeer werd aanvankelijk via de San Bernardino Route in het kanton Graubünden omgeleid, maar in die tunnel liep het verkeer vanmorgen ook vast na een ongeluk waarbij geen slachtoffers vielen.

Het verkeer in de Gotthardtunnel is toegenomen sinds de sluiting van de Mont Blanctunnel (tussen Frankrijk en Italië) na een groot ongeluk in maart 1999 waarbij 39 mensen om het leven kwamen. De reparatiewerkzaamheden aan die tunnel is bijna voltooid. Begin volgend gaat zij waarschijnlijk weer open.

In mei 1999 kwamen 12 mensen om – ook door verstikking als gevolg van de ontstane brand – bij een ongeluk in de Tauerntunnel in de buurt van Salzburg in Oostenrijk. Beide ongelukken leidden tot polemieken over onveiligheid van tunnels waarin het verkeer in beide richtingen door één verkeersbuis wordt geleid en tot pleidooien voor vervanging van eenbuizige door meerbuizige tunnels met gescheiden verkeersstromen.