De TROS maakt reclame voor Jan(tje)

De laatste keer dat een onvervalste smartlap op de hoogste plaats in de hitparade stond, was in 1997. Ik zing dit lied voor jou alleen van de toen 11-jarige Jantje (tegenwoordig Jan) Smit uit Volendam kwam uit het niets op één. Dat was een Nederlandse artiest daarvoor nog nooit gelukt. Het lied gaat over een kleinzoon die herinneringen ophaalt aan zijn overleden oma.

Inmiddels is Smit 15 en timmert hij nog altijd aan de weg. Hij zingt liedjes in het Nederlands, Duits, Engels, Spaans en Italiaans en bereikt daarmee behalve een vaste schare fans in eigen land ook een grote groep schlagerliefhebbers in Duitsland. Het publiek van twee populaire Duitse televisieprogramma's – Die Superhitparade en Die Volksstimmliche Hitparade – koos hem zelfs tot favoriet van het jaar.

Smit bracht tot nu toe vijf Nederlandstalige, vijf Duitstalige en een Engelstalige cd uit, plus twaalf singles. Zijn debuutalbum en de cd Kerstmis met Jantje Smit werden platina. Onlangs verscheen zijn nieuwste cd Zing en lach (Sing und lach mit mir). Een groot deel van de twaalf liedjes die daar op staan — van Ooit zal voor jou de zon weer gaan schijnen tot Ik wil een blondine met een limousine — is te horen in de televisiespecial over Smit die de TROS vanavond uitzendt. Verder vertoont de omroep fragmenten van eerder uitgezonden tv-specials van Smit die zijn opgenomen in Amerika, Eurodisney en Thailand.

De programmagids belooft een registratie van een optreden van Smit in Duitsland, maar in werkelijkheid is de uitzending één langgerekte reclamespot voor zijn nieuwe cd. Afgezien van een kort fragment waarin Smit met twee Duitse zangeressen een jodelnummer ten gehore brengt, zit er bijvoorbeeld geen enkel Duitstalig nummer in het programma, terwijl Smit zijn Duitse toehoorders steevast in hun eigen taal toezingt. Wel worden voortdurend de nieuwe Nederlandse liedjes van Smits cd gedraaid, geïllustreerd met vrolijk inhakende Duitsers aan lange tafels.

Smit is ook te zien als hij optreedt voor 70.000 toeschouwers bij de opening van het nieuwe stadion van de voetbalclub Schalke '04. Daarmee ging een droom in vervulling. ,,Je voelt de adrenaline door je kleine teen stromen'', aldus Smit. Ook hier is niets van het optreden te horen, omdat opnieuw een nummer van de nieuwe cd onder de beelden is gezet.

Het programma is volledig geproduceerd door de platenmaatschappij van Smit, zo is te lezen op de aftiteling. Het lijkt erop of het de TROS geen cent gekost heeft, deze promotieclip. Volgens een woordvoerster van de TROS is het ,,gebruikelijk'' dat platenmaatschappijen televisiespecials over hun artiesten leveren, al is het ,,niet echt de bedoeling'' dat die gebruikt worden om een cd te promoten. Toch gebeurt dat al sinds jaar en dag bij deze publieke omroep. In de jaren '80 kwam er altijd een special als de Dolly Dots met een nieuwe plaat kwamen, en voor bijvoorbeeld BZN geldt hetzelfde. ,,Een muziekspecial is altijd een beetje reclame natuurlijk'', aldus de TROS.

Televisiespecial Jan Smit, TROS, Nederland 2, 20.30-21.22u.