Captain Morgan stelt Diageo voor problemen

Het moet niet moeilijk zijn voor Diageo om de bezwaren van de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) tegen zijn overname van een drankenportefeuille van Vivendi uit de weg te ruimen. De toezichthouder maakt zich zorgen over de gevolgen van de deal voor de Amerikaanse rummarkt. Diageo is eigenaar van het merk Malibu. Samen met het merk Captain Morgan, dat het van de Fransen wil overnemen, zou het bedrijf ongeveer 30 procent van de Amerikaanse markt beheersen. Voor gearomatiseerde rum zou dat zelfs 70 procent zijn.

De oplossing lijkt eenvoudig: Diageo moet Malibu verkopen. Waarom heeft Diageo dat dan niet gedaan om de FTC vóór te zijn? De voornaamste reden is dat het niet zeker is of Diageo Captain Morgan ook echt kan overnemen. De Portoricaanse producent van de rum, Serralles, betwist het recht van Vivendi om het merk aan een derde partij te verkopen, en de zaak komt later dit jaar voor de rechter. Als Serralles wint, wordt Captain Morgan uit de deal gelicht en aan Vivendi teruggegeven. Als het Malibu tegen die tijd verkocht zou hebben, had Diageo tegen zijn zin de rummarkt verlaten.

Door te aarzelen heeft Diageo niet alleen deze klip omzeild, maar ook meerdere opties in handen gekregen. De FTC heeft het concern bijvoorbeeld heel veel ruimte gegeven om op zijn schreden terug te keren. Wat Diageo nu moet doen is Malibu verkopen op voorwaarde dat het erin slaagt om Captain Morgan over te nemen. Het probleem is dat het niet makkelijk is om aan een goede prijs te komen, omdat iedereen denkt dat het een gedwongen verkoop is. Diageo heeft nu een kans om Vivendi in de pijn te laten delen.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld