Overname Seagram verboden om rum

De overname voor 20 miljard gulden van het Canadese drankenconcern Seagram door het Britse Diageo en en het Franse Pernod-Ricard, die de boedel zouden verdelen, is geblokkeerd door de Amerikaanse mededingingsautoriteit FTC. De Amerikanen vrezen dat Diageo met de acquisitie van het rummerk Captain Morgan een te sterke marktpositie zou krijgen. De grootste verkoper van rum in de VS is Bacardi met een marktaandeel van 55 procent. Diageo, dat al de Malibu Caribbean White Rum bezit, zou met Captain Morgan Original Spiced Rum zijn marktaandeel vergroten van 7 tot 25 procent. Daarmee zouden de twee grootste aanbieders samen een aandeel van 80 procent hebben. ,,Hierdoor vermindert de concurrentie, wat zeer waarschijnlijk hogere prijzen tot gevolg heeft'', aldus directeur Joe Simons van de FTC. De grootste concurrent zou een marktaandeel van minder dan 2 procent hebben.

De bestuursvoorzitter Paul Walsh van Diageo wil proberen alsnog toestemming te krijgen door verder te onderhandelen met de FTC. Volgens het Franse mediaconcern Vivendi, nu nog de eigenaar van Seagram, zullen de problemen eind dit jaar zijn opgelost. ,,Het is niet de vraag of, maar wanneer de verkoop wordt afgerond'', zei vice-voorzitter Edgar Bronfman jr. van Vivendi.

Het Canadese Seagram bestond uit twee delen. Het was zowel een producent van sterke dranken als een grote producent van film en muziek, zeker sinds de overname van Philipsdochter Polygram. Na de overname van Seagram voor zo'n 70 miljard gulden door het Franse Vivendi, zouden de dranken doorverkocht worden. Diageo en Pernod-Ricard wonnen de veiling, waarbij de Britten zo'n 12 miljard zouden bijdragen en de Fransen ongeveer 8 miljard gulden. Diageo is de maker van merken als Johnnie Walker (Schotse whiskey) en Smirnoff (wodka). Pernod-Ricard is onder andere eigenaar van de grootste Franse pastisproducent en het Amerikaanse Wild Turkey (bourbon).

De overname was eerder wel al goedgekeurd door de Europese en Canadese mededingingsautoriteiten.