Informatie van it-bedrijven laat te wensen over

Over missers gesproken. Technologiebedrijven zijn de laatste tijd telkens weer traag geweest met het inlichten van beleggers over een verslechtering van hun vooruitzichten. Het Duitse softwareconcern SAP bijvoorbeeld, dat vorige week een winstwaarschuwing gaf, had beleggers op 20 september nog verteld dat alles er goed uitzag.

Verscheidene redenen dienen zich aan voor de slechte kwaliteit van de voorspellingen. Zo neigen oudere bestuurders wellicht in slaap gesust door de successen van de afgelopen jaren naar optimisme. Sommigen geloven zelfs hun eigen pr-verhalen. Beleggers wilden die trekjes tijdens de bloeiperiode nog wel door de vingers zien, maar ze hebben zich minder mild betoond toen de groeivertraging aan vaart won. Ook kan het zijn dat sommige technologiebedrijven niet op de hoogte waren van hun prestaties of die welbewust probeerden te versluieren. Het voor de hand liggende voorbeeld is Marconi. Bestuurders met optieregelingen kunnen er ook toe zijn aangezet om winstwaarschuwingen uit te stellen totdat hun opties vervielen.

De adviespraktijk is ook beïnvloed door het Amerikaanse verbod op selectieve informatie. Nu ze niet meer in het oor van hun favoriete analist mogen fluisteren, zijn bedrijven ertoe overgegaan om hele reeksen verwachtingen te uiten, of hun voorspellingen in zulke vage bewoordingen te gieten dat ze al hun betekenis verliezen. Nokia's voorspelling dat groeicijfers van 25 procent of meer 'ergens in 2002' zullen terugkeren, is daar een voorbeeld van. Toch zal naar alle waarschijnlijkheid het verbod op selectieve informatie uiteindelijk gunstig uitpakken voor beleggers. Als ze gedwongen worden na te denken, produceren analisten vermoedelijk veel bredere reeksen winstverwachtingen voor de bedrijven waar ze zich mee bezighouden. De extremere voorspellingen zullen dan vaak de verhelderendste blijken.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld