De romantiek van tienerprostitutie

Tienerfilms over scholieren die nog niet precies weten hoe je het beste met seks en liefde om zou kunnen gaan, worden in Amerika in grote aantallen vervaardigd. Meestal zijn het komedies en hebben ze groot succes in bioscopen overal in de wereld.

De titel van de Franse film Mauvaises fréquentations, in het Engels Bad Company geheten, moet ironisch bedoeld zijn, want dit is nu juist een tienerfilm waarin het moralisme geheel ontbreekt. Goede vrienden, slechte vrienden, het maakt niet uit, wanneer je je hart maar volgt.

Regisseur Jean-Pierre Améris en scenarioschrijver Alain Layrac nemen de romantische liefde van de veertienjarige Delphine (Maud Forget) heel serieus, misschien wel iets te serieus. Eerst valt ze platonisch als een blok voor een meisje met dreadlocks (Lou Doillon) en dan voor een niet helemaal betrouwbare jonge dubbelganger van Johnny Depp (Robinson Stevenin). Vader is bang dat zijn dochter in zeven sloten tegelijk loopt, en ziedaar, ze valt in het water, maar de film blijft achter Delphine staan.

Wat je ook niet snel in een Amerikaanse tienerfilm zult zien is dat een veertienjarig meisje van goeden huize zich prostitueert voor een pooier van haar eigen leeftijd. Waarom Delphine daartoe bereid is, wordt niet helemaal duidelijk, maar het lijkt iets met offervaardigheid en masochisme te maken te hebben. En misschien gebeurt het ook wel in werkelijkheid in Grenoble: de pragmatische en materialistische seksuele opvattingen en daden in sommige recente Franse films moeten geworteld zijn in minstens een deel van de realiteit.

In zijn derde film uit 1999 slaagt Améris enigszins in het oproepen van de sfeer van de Franse provincie, en de debuterende hoofdrolspeelster Maud Forget maakt grote indruk.

Dat twee andere rollen gespeeld worden door respectievelijk een dochter van regisseur Jacques Doillon en een zoon van acteur-regisseur Jean-François Stevenin is ook al een typisch verschijnsel uit Franse films.

Slecht is het resultaat niet, maar Mauvaises fréquentations roept weinig emoties op, en kabbelt nogal braaf door de beek van het bijna sleur wordende Franse amoralisme.

Mauvaises fréquentations. Regie: Jean-Pierre Améris. Met: Maud Forget, Lou Doillon, Robinson Stevenin, Micheline Presle, François Berléand. In: Cinecenter, Amsterdam; Haags Filmhuis; Lantaren/Venster, Rotterdam.