Aantal vaste klanten NS gedaald

Het aantal vaste klanten van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is sinds vorige maand met 5 procent gedaald. Een woordvoerder van NS heeft dit bevestigd. Volgens de woordvoerder beslissen de meeste houders van jaarkaarten en jaartrajectkaarten na hun vakantie, in september, of ze hun abonnement verlengen. Dit jaar is, voor het eerst in jaren, een afname van het aantal kaarthouders vastgesteld. ,,De reiziger is het vertrouwen in de NS een beetje kwijt'', aldus de woordvoerder. ,,Dat is betreurenswaardig, maar niet helemaal onbegrijpelijk.''

Met de minister van Verkeer en Waterstaat zijn de NS eerder overeengekomen dat het aantal reizigers dit jaar met 3 procent zou stijgen. Vorig jaar groeide het aantal reizigers nog met 3,5 procent.

Wegens tegenvallende prestaties vertragingen, uitvallende treinen, gebrek aan personeel, stakingen heeft minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) een prestatiecontract afgesproken, en nadien een `verbeterplan'. Toch rijdt nog altijd 20 procent van de treinen niet op tijd. Deze zomer is in een aangepast schema gereden, met uitvallende stoptreinen, omdat de NS anders nog meer punctualiteit zouden verliezen. Een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat zegt dat minister Netelenbos nog niet toe is aan een evaluatie van de uitvoering van het `verbeterplan'.

De NS hebben tot 1 februari volgend jaar de tijd gekregen om het plan uit te voeren. Pas dan zal de minister een publiekelijk oordeel vellen over de NS. Het spoorbedrijf kon vanochtend niet aangeven hoe groot de financiële tegenvaller is die gepaard gaat met het verlies van vaste klanten. Wel staat vast dat het uitblijven van een tariefsverhoging, per 1 januari aanstaande, het spoorbedrijf inkomsten van circa 100 miljoen gulden scheelt. Ook verliezen NS dit jaar 17 miljoen gulden wegens vergoedingen aan ontevreden klanten.