Nationale collecte redt Swissair

Met een kapitaalsinjectie van ruim 4 miljard frank (6 miljard gulden) is de Zwitserse luchtvaartmaatschappij Swissair voorlopig gered. Swissair kan met dat geld dit winterseizoen zijn intercontinentale vluchten blijven uitvoeren, terwijl dochterbedrijf Crossair het Europese netwerk overneemt.

Het nieuwe geld voor Crossair komt voor tweederde van het Zwitserse bedrijfsleven en een aantal miljardairs en voor een derde van de overheid en regionale overheden. De beslissing over deze constructie viel gisterenavond in Bern, nadat in Zwitserland wekenlang crisisoverleg was gevoerd. De nieuwe investeerders krijgen allemaal een belang in Crossair, waarin het grootste deel van het vrijwel failliete Swissair is ondergebracht.

De federale overheid stelt 1,1 miljard frank beschikbaar voor het laten voortbestaan van de intercontinentale vluchten en investeert daarnaast 600 miljoen Zwitserse frank in Crossair. Ook het kanton en de stad Zürich, die economisch sterk met vliegveld Kloten verbonden zijn, dragen bij met respectievelijk 300 en 50 miljoen frank voor Crossair. Daarmee krijgen nationale en regionale overheden ieder zo'n 20 procent in het nieuwe Crossair.

Tot de investeerders uit het bedrijfsleven horen de twee grote banken UBS en Credit Suisse die samen ook een belang van 20 procent krijgen in de nieuwe maatschappij, en een reeks grote Zwitserse multinationals als de farmagiganten Novartis, Ciba en Roche, het voedingsconcern Nestlé, het deels geprivatiseerde telecomconcern Swisscom, Holcim (cement), Serono (biotechnologie) en verzekeraars als Swiss Re en de Zürich Group.

Vermogende particulieren dragen apart bij, onder wie Thomas Schmidheiny en de familie Bertarelli, eigenaren van Serono. De reddingsoperatie kan niet verhinderen dat er 9.000 banen verloren gaan, waarvan ruim 4.000 arbeidsplaatsen in Zwitserland.

De 1,1 miljard frank die nodig is om het oude Swissair dit winterseizoen in de lucht te houden, hoeft niet te worden terugbetaald. Het is een subsidie en daarmee volgens critici in strijd met de mededingingsregels van de Europese Unie. Omdat Zwitserland geen lid van de Unie is maar wel een handelsverdrag heeft met de EU, zal Leuenberger vandaag overleg voeren met de verkeerscommissaris van de EU, Loyola de Palacio. Zij moet, na de Belgische lening van 125 miljoen euro aan Sabena vorige week, nu al een tweede geval van overheidssteun aan de luchtvaart beoordelen.

onzekerheidpagina 17