Gespekt Crossair vliegt naar onzekere toekomst

Groot is de opluchting in Zwitserland nu de Zwitserse luchtvaart is gered. Maar de toekomst van het nieuwe Crossair is onzeker, terwijl het oude Swissair vrijwel zeker ten grave zal worden gedragen.

De stevige buffer van ruim 4 miljard Zwitserse frank die de Zwitserse samenleving gisteren met vereende krachten het noodlijdende Swissair heeft verschaft, moet voorkomen dat de ongezonde luchtvaartsector de nieuwe maatschappij binnen de kortste keren weer op de knieën dwingt.

Eén van de eerste beren op de weg is de verschillende bedrijfscultuur van Swissair en Crossair. Tot nu toe heerste tussen moeder en dochter een gezonde animositeit, die de afgelopen weken niet bepaald verbeterde. Het feit dat het Swissair cockpitpersoneel met een salarisverlaging van 35 procent wordt geconfronteerd, en het overige personeel met een verlaging van 10 tot 15 procent, zal de integratie niet makkelijker maken.

De 44-jarige Andre Dose krijgt als bestuursvoorzitter van Crossair een lastige managementtaak toebedeeld. Reiner Gut, bestuursvoorzitter van Nestlé, en oud-topman van Credit Suisse, zal het integratieproces als bestuurder in goede banen moeten leiden. Gut is, onder meer door zijn optreden bij het oplossen van de problemen rond de joodse tegoeden op Zwitserse banken, gepokt en gemazeld in crisismanagement.

Nog steeds bestuursvoorzitter van het huidige Crossair is de man die de maatschappij oprichtte en groot maakte: Moritz Suter. Suter, een oud-piloot van Swissair, kreeg eerder deze maand een dubieuze rol toebedacht, toen hij het Crossair-model als reddingslijn voor Swissair uitwierp. Maar terwijl Mario Corti, Swissairs topman, de afgelopen dagen langzaam van het toneel verdween, dook Suter gisteren weer op. ,,Niet de strategieën bepalen de middelen, maar de middelen de strategie'', zei Suter met een steek onder water naar Swissair. Zelfbewust zette Suter tijdens de persconferentie van Crossair uiteen hoeveel kansen het nieuwe Crossair heeft. Hij sprak van de `fascinerende mogelijkheid' om van het nieuwe Crossair de vierde intercontinentale maatschappij van Europa te maken, waarbij hij de concentratie rond British Airways, Air France en Lufthansa in zijn bespiegelingen betrok. Het nieuwe Crossair, dat leasecontracten van Swissair voor de helft van de prijs heeft kunnen overnemen en een uiterst kleine overhead heeft, is zeker een factor om rekening mee te houden op de Europese markt, aldus Suter.

Uiterst sceptisch over de toekomst is Swissair-kenner en publicist Sepp Moser. Hij voorziet dat het gisteren toegezegde geld binnen twee jaar verdampt in een concentratiebeweging in de luchtvaart waarop de nieuwe maatschappij geen antwoord heeft. Ook zullen er slepende juridische procedures tegen Swissair worden gevoerd. Volgens Suter reden te meer de nieuwe maatschappij geen Swissair te noemen. De kans is dus groot dat het 75-jarige Swissair op 17 december, bij de aandeelhoudersvergadering van de nieuwe maatschappij, definitief ten grave wordt gedragen.