Crisis Singapore Airlines

Aziatische luchtvaartspecialisten verwachten dat de winst van Singapore Airlines (SIA), de nationale luchtvaartmaatschappij van de gelijknamige stadstaat, over de afgelopen zes maanden met bijna 80 procent zal dalen. Voor het komende half jaar worden nog slechtere cijfers verwacht. SIA is in grootte de derde maatschappij van Azië en met een kas van 1,9 miljard gulden een van de rijkste ter wereld.

De winst over de periode april tot september van dit jaar bedroeg 340 miljoen gulden, tegen ruim 1,5 miljard gulden in dezelfde periode vorig jaar. Vijf door de persbureaus Reuters en Bloomberg geraadpleegde analisten zien daarvoor twee redenen. Ten eerste leidt SIA een geschat verlies van bijna 400 miljoen gulden doordat het 25 procents-aandeel dat de maatschappij heeft in Air New Zealand nagenoeg niets meer waard is. Deze nam Ansett Australia over voor 1,3 miljard gulden, maar Ansett ging failliet en de regering van Nieuw Zeeland moest zijn nationale maatschappij ten nadele van eigenaren als SIA financieel te hulp komen door aandelen Air New Zealand te kopen.

De tweede reden voor de slechte resultaten zijn de terroristische aanslagen op 11 september in de VS en de economische gevolgen daarvan. SIA is voor driekwart van zijn inkomsten afhankelijk van personenvervoer, maar sinds die datum is het aantal passagiers drastisch teruggelopen. Temeer doordat, naar nu blijkt, de economie van Singapore wereldwijd het zwaarst is getroffen door `11 september' en door de diepste recessie gaat sinds de onafhankelijkheid in 1965.