Bladeren

The Economist

De hemel zal het weten, zeggen we wel eens. Dat klopt volgens The Economist. Er is steeds meer bewijs voor het verschijnsel dat zon en maan goed zijn voor de beurskoersen. Davis Hirshleifer van de Universiteit van Ohio en Tyler Shunway van de Universiteit van Michigan hebben het gedrag van de zon op aarde vergeleken met de koersbewegingen op 26 aandelenmarkten in de periode 1982-1997. Uit hun onderzoek bleek onder andere dat een zonnige dag in New York een winst oplevert van 24,8 procent, terwijl een bewolkte dag de winst beperkt tot 8,7 procent.

Wie liever met beide benen op de grond blijft staan kan zijn koopgedrag laten bijlichten door de maan, de nieuwe wel te verstaan. Want volle maan levert de helft minder op dan nieuwe maan. Deze conclusie is gebaseerd op twee langetermijnonderzoeken, gepubliceerd door economen van de Universiteit van Michigan. Het blad waarschuwt dat psychologen het verband tussen maneschijn en alledaagse waanzin nog nooit overtuigend hebben aangetoond. Maar ja, de astrologen weten het al langer: veel beloven en weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Wirtschafts-woche

Het kruis is beter voor de beurs dan de halve maan. Hoewel één op de vijf mensen moslim is, schrijft Wirtschaftswoche, en de meeste Arabische landen enorme sommen verdienen met de export van olie, nemen de islamitische landen slechts tien procent van de wereldeconomie voor hun rekening. Van de vijftig landen die aan de onderkant van de wereldeconomie opereren zijn er 23 moslimlanden. In de top-vijftig zit maar één moslimland, de oliestaat Brunei.

Het verschil tussen rijk en arm is cultureel bepaald, meent het blad in het eerste artikel van een serie die het komende weken publiceert over het verband tussen religie en economie. Natuurlijk komt ook de socioloog Weber ter sprake, die in 1904 het verband legde tussen protestantse ethiek en kapitalisme in de vorm van een rationele god die de genade van het succes alleen schenkt aan zijn uitverkorenen.

Die Zeit

De schreeuwlelijkerds van de antiglobaliseringsbeweging hebben het pleit verloren. Sinds 11 september zijn ze hun krediet bij de opinieleiders in de internationale politiek kwijt, stelt Die Zeit vast. Globalisering is het enige dat er op zit, maar dan wel zonder chicanes en machtsmisbruik. Want Amerika, Europa en Japan kunnen andere landen niet voorschrijven de grenzen te openen terwijl ze hun eigen markten, vooral de landbouw, afschermen.

BusinessWeek

De liefdadigheid in de Verenigde Staten is zo overstelpend dat de distributiekanalen van de hulporganisaties verstopt zijn geraakt. Nog maar tien procent van de miljard dollar aan donaties voor de slachtoffers in Ground Zero is aangekomen op de plek waar het voor bestemd was. Volgens BusinessWeek is er zoveel geld dat een deel ervan waarschijnlijk zal worden besteed aan andere doeleinden.

EuroBusiness

Toen Bush het woord oorlogsverklaring in de mond nam, heeft hij de wereldeconomie een slechte dienst bewezen. EuroBusiness laat er geen misverstand over bestaan: ,,In tijden als deze zou je samen met de verstandige Amerikanen wensen dat Bill Clinton nog in het Witte Huis zat. Die had tenminste de hersens om na te denken voor hij wat zei.'' Natuurlijk gaat Bush miljarden uitgeven om een depressie te voorkomen. Maar dat ,,zou het op langere termijn wel eens erger kunnen maken'', meent het blad.

Börse on Line

Terreur, oorlog, of massaontslag, geen zee gaat de beurs te hoog. Want ondanks alle ellende stijgen de koersen. Hebben de beursgangers de werkelijkheid nou uit het oog verloren of anticiperen beleggers van het Talibaan-regime op hun voornemen Bin Laden uit te leveren. Volgens Börse on Line is het veel eenvoudiger. De beleggers hebben de slechte ondernemingsresultaten al verwerkt en gokken op verbetering van de economie in 2002. Of is het gewoon zo dat de beurs altijd gedijt bij oorlog?

Red Herring

,,In de Verenigde Staten wil iedere internetonderneming geld verdienen met gokken en vooral met porno, maar er is er geen een die de kloten heeft om de beleggers te vertellen dat dat het is wat de mensen willen.''

In Red Herring hekelt Björn Skarlen de huichelarij van de puriteinse providers als Yahoo, die porno schuwen tenzij ze het kunnen verstoppen. Skarlen is directeur van de Private Media Group uit Barcelona, en heeft onlangs wel goede zaken gedaan met de Duitse provider Freenet.de. Ook een omvangrijk Spaans portaal heeft het geld van Skarlen in dank aanvaard. Geen wonder als je Ya.com heet.