Bifi en Bona uit de winkel

Voedings- en zeepconcern Unilever haalt de komende twee jaar onder meer de merken Bona, Lätta, Bifi, Linera en Yofresh uit de Nederlandse winkelschappen. In totaal wordt de helft van de 28 voedingsmerken opgeheven of verkocht, zo blijkt uit een titelloos document van de voedingtak Bestfoods. Tot de afvallers behoren ook minder bekende merken, als Bressot (roomkaas), Duryea (maizena), Benco (chocoladedrank), Alsa (desserts) en Napolina (pasta's en pizza's). Unilever praat met enkele gegadigden over eventuele overname van deze merken.

Eerder liet Unilever onder meer All, Dubro, Jif, dat opging in Cif, verdwijnen. Het soepmerk Royco werd afgelopen zomer verkocht en onlangs liet het bedrijf weten dat ze de margarine Zeeuws Meisje wil afstoten.

Een woordvoerder van Unilever vindt het onverstandig op de merkensanering te reageren: ,,We maken niet zelf bekend welke namen we laten vallen, totdat ze écht verdwenen zijn.'' Eerder dit jaar schrok het bedrijf van de reacties toen bekend werd dat het het vertrouwde Zeeuws Meisje zou afstoten. Voortijdige publicatie kan een nadelig effect hebben op de omzet van deze producten.

Het verdwijnen van deze merken uit Nederland gaat meestal gepaard met het schrappen van die producten in het buitenland. In sommige regio's in de wereld kan de verkoop doorgaan, omdat die merken daar een sterke marktpositie hebben. Zo worden de soepen en sauzen van het verkochte Royco nog verkocht in enkele Afrikaanse landen.

De sanering van de merken is onderdeel van de vorig jaar in gang gezette reorganisatie `Weg naar Groei'. Dat heeft als doel het aantal namen te reduceren van 1.600 naar 400, waardoor Unilever beter in staat is zijn reclame te concentreren op een beperkt aantal topnamen zoals Becel, Bertolli, Blue Band, Knorr en Unox. Die strategie moet de winstmarge vergroten van 10 procent afgelopen jaar naar 16 procent in 2004.

Voor de merken die in ongenade zijn gevallen, schroeft Unilever de reclameuitgaven drastisch terug. Klanten wordt de komende twee jaar met campagnes en bordjes aan winkelschappen gewezen op vergelijkbare artikelen van Unilever.