Spooktreinbeveiliging

Eurospoor 2001, Jaarbeurs Utrecht, 19-21 oktober

Met Eurospoor 2001 verplaatsen wij ons naar de hobbybeurs, naast de vak- en consumentenbeurs een zelfstandig genre. Ik krijg bij de ingang een folder in de hand gedrukt, de dienstregeling van de `Miljoenenlijn', een Zuid-Limburgse stoomtour-onderneming, die je 's zomers in tweeënzestig minuten per spoor van Simpelveld naar Simpelveld brengt.

`Mooi,' zeg ik. En in de winter?'

`In de winter blijft u gewoon in Simpelveld.'

Met deze logica gewapend betrad ik de twee hallen van Eurospoor 2001. Modeltreinsport, op professionele wijze door volwassenen beoefend. Modelspoorclub Alkmaar bracht het op schaal H0 verbijsterend natuurgetrouw nagebouwd dijktracé Hoorn-Medemblik (vijftig meter modelspoor!). De Delftse modelvriendenvereniging `Intercity' was vertegenwoordigd met een enorm baanvak Nederlands.

`Alleen treinen die in Nederland rijden of gereden hebben vanaf 1950 tot heden', zei een man in een signaalrode sweater. `Dit brengt natuurlijk met zich mee dat er ook afspraken zijn omtrent het landschap. Géén bergen en ravijnen, maar bijvoorbeeld wel veel weiland en water en oer-Hollandse taferelen.'

Zo'n zetje heeft men nodig om er in te komen. Je gaat onmiddellijk op bergen en ravijnen letten, en die waren in overvloed aanwezig op Eurospoor. Spectaculaire doorkijkjes, peilloze ravijnen, bergen waar je tegen opkeek, en daar dan treinen doorheen. Machtig. Je staat meteen weer in je Märklin-jeugd.

De tijd staat niet stil in de modelwereld. Natuurlijk leeft de nostalgie zich uit in historische taferelen. Zo was station Kingston-Regis en omgeving anno 1902 kunstgevoelig nagebouwd door het Engelse echtpaar Jacobs. Tegelijkertijd werd gewag gemaakt van de op handen zijnde verschijning van Treinbesturing Koploper 5.2. Natuurlijk: `Volledig automatisch treinbedrijf mogelijk, doch via handmatige wisselstraten is het mogelijk ook dwars door het automatisch bedrijf heen te rijden.' Nieuw aan versie 5.2 van dit softwarepakket blijkt echter de spooktreinbeveiliging.

Hiermee had ik mijn ongedacht product. Klaar!

Voor de vorm keek ik nog wat rond. Vond een mooie lijst van tijdschriften in verband met vervoer. Het blad Loki bijvoorbeeld, Fahrrad und Moped, De Veteranenbus of Der Mittelpuffer. Ik kon me ook aanmelden bij de Nijkerkse MVN, om elke woensdagavond in creativiteitscentrum `De Brink' te bouwen aan en te rijden met de volgens een beproefd moduleprincipe gebouwde verenigingsbaan. Het Nationaal Modelspoor Museum te Sneek vroeg vrijwilligers om het museum op de rails te zetten. Tsja.

Even later lag ik op de knieën voor een doos met Märklin-rails, bochten en rechte stukken, wissels, huisjes voor langs de baan. Alles occasion, alles goedkoop. Wagons gekocht, een nieuwe loc. Toen snel naar huis gespoord, mijn kinderbaantje opgezet en uitgebouwd. Alles deed het als voorheen! Net als vroeger ensceneerde ik weer de meest verschrikkelijke ongelukken, met honderden modelgewonden. Met de spooktreinbeveiliging van versie 5.2 kan dat binnenkort niet meer.

Website schokkend interactief boemeltje: http://rr-vs.informatik.uni-ulm.de/rr/gui2/