BA praat weer met KLM over vormen van samenwerking

British Airways (BA) en KLM praten weer over vormen van samenwerking. Dat heeft topman Rodney Eddington van BA het afgelopen weekeinde bevestigd in een programma van de BBC. Details over de gesprekken gaf Eddington niet. ,,Formeel gaat het niet om fusiebesprekingen'', volgens Eddington. Dat wordt ook bevestigd door de KLM in Amstelveen.

,,We praten met KLM om te zien of er gebieden zijn waarop we kunnen samenwerken'', verklaarde Eddington voor de BBC. Gezien de crisis in de luchtvaart naar aanleiding van de aanslagen in de VS op 11 september is het volgens hem zaak zoveel mogelijk samen te werken om de kosten te drukken. Volgens de KLM valt daarbij te denken aan gezamenlijke inkoop en `codesharing', het uitvoeren van vluchten door verschillende maatschappijen onder hetzelfde vluchtnummer.

Niettemin steken ook berichten over een eventuele fusie tussen BA en KLM, hetgeen door de grootte van BA in feite zou neerkomen op een overname van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij, weer de kop op. Eddington werkte dat zelf in de hand door in het bewuste interview zijn mening te geven over een verdere consolidering van de Europese luchtvaart, die op termijn in de optiek van de Britse topman onvermijdelijk is. Eddington zei er vanuit te gaan dat er op langere termijn nog maar drie grote internationale luchtvaartmaatschappijen in Europa zullen bestaan, in plaats van de huidige circa vijftien. Hij sluit zich daarmee bij Lufthansa-topman Jürgen Weber aan. Die liet zich afgelopen week al ontvallen dat hij in Europa alleen zijn eigen bedrijf, BA en Air France ziet overleven.

Financieel directeur R. Ruijter van KLM verklaarde overigens vorige week in een Duits tijdschrift het liefst met British Airways of Air France in zee te willen gaan. Alleen Europese maatschappijen die via een alliantie aanhaken bij een van de door Weber genoemde grote drie kunnen de huidige crisis overleven, verwacht Ruijter. Een probleem voor aansluiting van KLM met BA zou zijn dat beide bedrijven al een grote Amerikaanse parner hebben. KLM heeft een alliantie met Northwest Airlines en BA met American Airlines.

Een complicatie is dat BA via American Airlines nog geen onbeperkte toegang heeft tot het Amerikaanse luchtruim. Hetgeen KLM met Northwest Airlines wel heeft. Maar ook hierover is Eddington optimistisch. Er is deze week opnieuw overleg over versoepeling van de luchtvaartafspraken tussen beide landen. Daardoor zouden BA en American Airlines op de Noord-Amerikaanse markt eindelijk code-sharing kunnen doorvoeren. Overigens hoeft een akkoord volgens Eddington een fusie tussen BA en KLM niet in de weg te staan.