MTV gaat voor kinderen

MTV breidt haar imperium in Nederland uit. Eerst werd de muziekzender TMF overgenomen en deze week werd bekend dat MTV Networks Europe ook KinderNet heeft ingelijfd. Hoeveel MTV voor de zender betaalt, werd niet bekendgemaakt. Maar directeur van KinderNet André Feiner is blij met de overname: ,,Dit is het beste wat ons had kunnen overkomen''.

Tot september, wanneer het contract afloopt, zendt KinderNet onder dezelfde naam uit op het kanaal dat wordt gedeeld met Net5. Daarbij kan de zender profiteren van de programma's van het Amerikaanse kinderkanaal Nickelodeon, onderdeel van MTV Networks, dat weer onderdeel is van het mediaconglomeraat Viacom.

KinderNet kan gebruik gaan maken van de bibliotheek van die zender, waarin onder meer programma's als de tekenfilmserie Ratjetoe (KRO) en series als Alex Mack (Ketnet), Are You Afraid of the Dark en Animorphs (Yorin) huizen. De kinderzender kan nu weliswaar nog niet over die programma's beschikken, maar bij het afsluiten van nieuwe programmacontracten zal het kanaal voorrang krijgen boven andere Nederlandse zenders.

Daar komt bij dat het moederbedrijf, MTV Networks Europe, de productie van eigen programma's sterk aanmoedigt. KinderNet heeft nu een klein aantal Nederlandse producties, waaronder Ernst, Bobbie en de rest, het educatieve PuntUit! en TrendTent, waarbij kinderen zelf kunnen bepalen wat wordt uitgezonden. Als alles volgens plan verloopt zal het percentage eigen producties van KinderNet de komende jaren uitgroeien tot veertig procent.

De overname door MTV garandeert dus vooral de continuïteit van KinderNet. En dat is hard nodig. Door de komst van onder meer FoxKids, en het bundelen van de publieke kinderprogramma's in Z@ppelin op Nederland 3, is het marktaandeel van KinderNet in de afgelopen jaren sterk gedaald. In de eerste helft van dit jaar bereikte de zender slechts 8 procent van de kijkers tussen drie en twaalf jaar, terwijl concurrenten FoxKids en Z@ppelin een marktaandeel van respectievelijk 22,8 en 20,7 procent haalden. Voor de kinderzender zijn de voordelen van samenwerking met Nickelodeon dus legio.

Voor MTV Networks betekent de overname een aandeel in de steeds groeiende en commercieel interessante jeugdmarkt. De zender probeert in alle Europese landen een lokale versie van Nickelodeon op te zetten. ,,We hadden de keus óf zelf moeizaam een eigen kanaal te bouwen óf een vliegende start te maken'', aldus René Witzel, directeur van MTV Benelux. Het enige wat MTV Networks volgens Witzel nu nog ontbeert is een kanaal om de kinderprogramma's na september op uit te zenden.