Caravan voor elk seizoen en iedereen

Een vast bed voorin, een gezellige rondzit achterin. Caravanbouwers als Hobby, Kip en Biod presenteren tot dinsdag hun modellen op de Kampeer & Caravan Rai.

Opa en oma kopen de caravan voor het voor- en naseizoen, maar hun kinderen willen het mobiele huisje graag lenen voor het hoogseizoen. En dan moeten ook de kleinkinderen binnen kunnen slapen. ,,Mensen willen nu een caravan die voor iedereen te gebruiken is'', zegt Ron de Graaf, importeur van het Duitse merk Hobby, met afstand marktleider in Nederland. ,,Ook omdat het uitstapje met de caravan niet meer de enige vakantie in het jaar is.''

De vraag naar een multifunctionele indeling is zo groot, vertelt De Graaf, dat hij het afgelopen seizoen tot zijn verbazing duizend exemplaren verkocht van één model, de Hobby 460 UFe. Die middelgrote caravan met een `vast tweepersoonsbed' voorin en een gezellige `rondzit' achterin (om te bouwen tot tweepersoonsbed), was daarmee goed voor bijna een kwart van de Hobby-verkopen en 5 procent van alle verkochte nieuwe caravans in Nederland.

De Graaf vult met de merken Hobby en Fendt (wat betreft imago respectievelijk een soort Volkswagen en Audi) een kwart van hal elf van de Kampeer & Caravan Rai, de jaarlijkse publieksbeurs van de sector die meer dan 50.000 bezoekers trekt. Een beurs voor de trends (gladde buitenkanten, wat meer luxe, maar minder zwaar en meer `kinderkamers') en de nieuwe kleuren en materialen voor het interieur (die twee, drie jaar achter loopt op Ikea).

De bouwers hopen ook zo'n 15 procent van de bestellingen binnen te halen, zodat ze daar de winterproductie op af kunnen stemmen en een idee krijgen over de verkoop in het voorjaar. Mogelijk wordt ook meer duidelijk over de gevolgen van de aanslagen in de VS. ,,Als er werkelijk een aversie tegen vliegen komt, wat ik niet verwacht, gaan mensen misschien juist wel meer kamperen'', zegt Bert de Winkel, directeur van het Nederlandse merk Kip Caravans dat zich met zijn marketing richt op de welvarende, hoger opgeleide Nederlander. ,,Hij moet zowel door een klein Frans dorpje kunnen als over die Noorse bergweg'', zegt De Winkel.

Een nieuwe Hobby begint bij 22.000 gulden en eindigt bij 60.000 gulden, een Kip begint bij 24.500 en loopt ook op tot bijna 60.000. ,,Caravans zijn natuurlijk wel een conjunctuur-gevoelig product'', zegt De Graaf van Hobby. ,,Maar de mensen die nu bestellen hebben daar al lang over nagedacht. Het aantal bestellingen sinds de zomer ligt hoger dan vorig jaar, maar het kan zijn dat er een vertraagde reactie komt.''

De afgelopen jaren, vertelt De Graaf, hadden consumenten bovendien geld genoeg voor een ruim pakket accessoires. ,,Vroeger kon er na de caravan nog net een tentje af, nu kan dat oplopen tot een paar duizend gulden voor bijvoorbeeld een voortent, een schotelantenne of een caravan-mover om de caravan op de camping op zijn plaats te zetten.''

Jaarlijks worden er in heel Europa zo'n 120.000 nieuwe caravans gekocht. Meer dan driekwart daarvan komt terecht in slechts vier landen: Nederland (ruim 20.000), Duitsland (rond de 25.000) en Frankrijk en Groot-Brittannië (elk 20.000). Ook het aantal producenten is relatief beperkt door een overnamegolf in het afgelopen decennium.

De drie grootste clusters zijn in Duitsland te vinden: het beursgenoteerde Hymer met een jaaromzet van ruim 1 miljard mark (Eriba-caravans en Hymer-kampeerauto's) en de familiebedrijven Hobby en Knaus.

Kip, de belangrijkste Nederlandse caravanfabriek, heeft ongeveer negentig medewerkers en is onderdeel van de Tirus Group, in omvang de vierde caravanproducent van Europa. Tirus is eigendom van een aantal particulieren en heeft ook de zakenbanken Fortis en UBS als aandeelhouder. De groep maakte deze week de overname bekend van het Zweedse merk Cabby als aanvulling op de fabriek in Hoogeveen en een fabriek in het Belgische Hamont met Chateau als belangrijkste merk. ,,Je moet volume maken om efficiënt te kunnen werken en goed in te kunnen kopen bij leveranciers'', zegt De Winkel.

De enige andere Nederlandse bouwer naast Kip moet het niet van zijn volume hebben maar van zijn degelijkheid en luxe. Het eigenzinnige Biod verkoopt jaarlijks 75 tot 100 stuks. ,,We zijn best prijzig'', zegt Raymond Geraarts van de sociale werkplaats uit Oldenzaal die al veertig jaar Biods maakt. ,,We zijn anderhalf keer zo duur, maar gaan twee keer zo lang mee.''